Bestaat er een ouderbescherming?

Als een kind onder de 18 zijn ouders slaat en/of bedreigd.

Toegevoegd na 7 minuten:
is dat ook voor kinderen van 12?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The nanny?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zouden ze bij mij maar één keer doen. Maar ik heb mijn kinderen opgevoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt niet aan de ouders, het ligt aan het kind

Het beste antwoord

Nee hier is geen bepaalde bescherming voor zoals er de kinderbescherming is voor de omgekeerde situatie.
Echter dient het kind (ook onder de 18) zich aan de wet van zijn land te houden. In Nederland is het bedrijgen of zelfs slaan (lichamelijk geweld) verboden en hierdoor kan het kind toch aangepakt worden en de ouders dus als het ware beschermd worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook een kind van 12 dient zich aan de wet te houden en bij overtreding van de wet (bijv door iemand te slaan) kan de politie ingrijpen. Natuurlijk is het wel zo dat een kind van 12 anders behandeld wordt dan een volwassene.
Voor een kind van 12-18 jaar geldt namelijk het jeugdstrafrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat heet "Politie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha, goeie! En dan maar hopen, dat die je serieus nemen, als je op het bureau verschijnt met de klacht; ik wordt mishandeld door mijn kind..... vrees het ergste.....
Problemen met agressie van kinderen gericht tegen ouders vallen onder het werkveld van bureau jeugdzorg. Als je iemand kent die door z'n eigen kind 'bijgetimmerd' wordt, kun je daar terecht voor advies en hulp.

Vaak valt er nog heel wat bij te sturen in de opvoeding en in het uiterste geval volgt een uithuisplaatsing. Zeker als het meppende kind een gevaar is voor andere kinderen in het gezin, zal dit overwogen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slachtofferhulp kan je misschien helpen/steunen.