Goeie vraag.
Ik weet dat er in 1977 een wet is gemaakt over dierproeven. Dit was vooral gericht op de omstandigheden van de proeven (wanneer, door wie e.d.)

http://www.informatiedierproeven.nl/wet-op-de-dierproeven

Ik weet niet of daarvoor ook al de proeven verplicht werden gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wordt eerst op dieren getest alvorens het op de markt komt. Dan kun je denken aan medicijnen, maar ook nieuwe kleurstoffen, conserveringsmiddelen en alle andere E-nummers op het etiket van voedsel.

Eerst worden deze stoffen in laboratoria onderzocht, als blijkt dat het een veilige stof is mag het pas op dieren worden getest. Meestal beginnen ze bij een muis, en gaan ze door naar rat of konijn. Zij krijgen de stof in steeds hogere dosis om te zien wanneer er pas veranderingen zijn. Hieruit kan men afleiden wat de maximum hoeveelheid is die een mens er van mag innemen per dag.

Dan komen er weer wat onderzoeken en wordt het op mensen getest. In natuurlijk (in verhouding) een kleinere dosis.
Is de stof veilig? Dan komt het op de markt, krijgt het in sommige gevallen een E-nummer. Komt er nieuwe wetgeving over (maximum hoeveelheid), en wanneer het toegevoegd mag worden, en in welk voedingsmiddel het weer absoluut niet mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
die haakjes ( ) moet je even wegdenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de risico\'s van stoffen, zoals chemicalien maar ook nanodeeltjes, in kaart te brengen schrijft de Wet- & regelgeving veiligheidstesten op proefdieren voor. Terwijl deze standaard veiligheidstesten niet toereikend zijn voor nanodeeltjes.

Consumentenproducten moeten volgens de wet veilig zijn. Daarom stelt de wet wel dierproeven verplicht voor ingrediënten. Pas als de veiligheid ervan bewezen is, mogen ingrediënten worden gebruikt in consumentenproducten.