Wat mag een woningstichting met de inkomensgegevens ?

Ik en mijn vriend hebben een woning toegewezen gekregen van de woningstichting. Na bezichtiging en acceptatie van de woning hebben wij een intake gesprek gehad waarbij er inkomensgegevens meegenomen diende te worden ( kopie jaaropgave, kopie loonstrook )
Dit was allemaal in orde ivm de inkomens tegenover huurprijs.

Nu hoor ik van mijn werkgever dat er nagetrokken is of ik daadwerkelijk bij dit bedrijf in dienst ben.

Mag dit zomaar ?
mogen woningstichtingen opvraag doen bij de werkgever of een andere instantie ?
Kunnen deze gegevens niet worden nagetrokken in een landelijke database? of via de belastingdienst

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Naar mijn weten zou je loonstrook voldoende bewijs moeten zijn. Ik vind dit een hele vreemde actie van de woningstichting. Zeker omdat dit ook nog eens achter je rug om gebeurd.

Hoewel het voor iedereen vrij eenvoudig is om te kijken of iemand ergens werkt (bellen, vragen naar die persoon zal je daar snel een antwoord op geven) Zit bij jou het probleem al dat niet de woningbouw het niet mocht weten, maar je werkgever.

Nu weet ik niet wat je bedoeling is met het nog niet vertellen aan je werkgever, je werkgever mag je niet met deze reden ontslaan. En als je van plan was pas over 1 maand op te zeggen, rekening houdend met je opzegtermijn, dan kan dat nog steeds.

Je werkgever mag je nu niet eerder ontslaan omdat je gaat verhuizen, mits jij je verder aan je plichten houdt en gaat werken/tijdig vakantiedagen opneemt/tijdig ontslag neemt met je opzegtermijn.

Kortom het is wel vervelend, in de praktijk zou dit niks moeten veranderen.

Tijdens dat gesprek met je werkgever kun je aangeven dat je reageert op woningen en blijjkbaar de woningstichting dit soort navraag heeft gedaan. Als hij dan vraagt ga je verhuizen, tja dan kan je zeggen dat je het nog niet zeker weet of je deze woning neemt.

Het is op zijn minst niet netjes dat de woningbouw dit doet en ik zou ook kunnen zeggen dat je werkgever deze informatie niet zomaar mag doorgeven, alleen is daarmee het leed al geleden.

Mocht dit gevolgen hebben in de praktijk voor je werk, wat ik denk dat dat dus niet mag. Kun je een klacht indienen bij de woningstichting in verband met de gevolgen van hun actie, zonder jouw toestemming.

Echter denk ik wel dat iedereen mag proberen aan informatie te komen, en ligt de privacy ook bij degene die dat niet mag geven.

Wat ik me dan afvraag heeft die woningstichting dan ook uitgebreid verteld van waar ze zijn, waar jij gaat wonen, dat het een verhuizing betreft, want dit lijkt me dan wel weer privacygevoelig, zeker ten opzichte van een werkgever.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw werkgever is je grootste vijand nietwaar?
Wat en zieke wereld om in te wereken en leven.