Mijn fiets is tegen een auto gevallen ( ik geloofhet zelf niet) kras is erg diep en auto pas gelede gespote. Moet ik de politie erbij halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K

Antwoorden (5)

Nee dat hoeft niet.
Gewoon een briefje onder de ruitenwisser, met je naam en telefoonnummer, en voor jezelf het merk auto, de kleur en kenteken, en de plaats van de schade opschrijven - zodat je niet onverhoopt aansprakelijk wordt gesteld voor schade die je niet hebt veroorzaakt. Foto maken van de schade is trouwens ook handig. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er even van uit dat de auto van een ander is, niet van je zelf of je ouders.
Als jij (of je vader/moeder als je onder de 18 bent) een WA verzekering heeft (voor mensen, niet voor een auto), dan zal die schade die jij zonder opzet aan anderen toe brengt vergoeden.
De eigenaar van de auto moet jou dan aansprakelijk stellen. Als jij dan gewoon toe geeft dat het je schuld is ben jij aansprakelijk, en daar ben je dan voor verzekerd. Eventueel onder aftrek van eigen risico, dat ligt aan de polis.
De politie hoeft daar niet bij te komen.

Als het je eigen auto of die van de verzekeringhouder is (vader, moeder), dan geldt de verzekering niet. Een WA verzekering dekt geen schade aan je eigen spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit verschilt per verzekering, de leeftijd, mijn kinderen zijn op mijn WA verzekering meeverzekerd tot 27 jaar en dus niet tot 18 jaar
Heb jij een sterk vermoedde dat het hier gaat om verzekeringsfraude of lees ik de vraagstelling verkeerd.

In ieder geval hoef je de politie bij een dergelijk geval er niet bij te betrekken, ook de verzekeringsmaatschappij kan een dergelijk persoon een handje helpen.

Als jij zelf niet gezien hebt dat je fiets op de auto gevallen is en twijfelt aan het verhaal van de eigenaar van de auto is het verstandig dit duidelijk kenbaar te maken aan de verzekeringsmaatschappij waarbij jij een WA verzekering hebt, bij twijfel keert deze niet uit.

Ben jij niet verzekerd wordt het een ander verhaal en is het wel verstandig om even bij de politie aan te kloppen met jou verhaal en aangifte te doen van poging tot oplichting.

Is het zeker dat jou fiets het is geweest zal er betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ongevallen" tussen fiets en auto zijn speciaal. Kijk maar eens op :http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html,/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fiets die omvalt tegen een geparkeerde auto is geen ongeval maar een gevalletje schade met volledige aansprakelijkheid van de veroorzaker. Hier is de automobilist niet achtergesteld ten opzichte van de zwakke fietser, er is gewoon per ongeluk iets beschadigd.
Als de eigenaar van de auto zegt, dat het door jouw fiets is gekomen en de auto heeft een diepe kras, dan moet er op zijn minst verf van die auto op jouw fiets zitten.
Ik zou wel de politie er bij halen, als je er van overtuigd bent, dat het niet door jouw fiets is gekomen.