Wat maakt een piet tot een goede piet?

Een prachtig uitziende Piet kan toch heel verlegen en onzeker overkomen. De kinderen verwachten "grappen en grollen." Wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! +

Het beste antwoord

Vrolijk, assertief, eventueel streng maar rechtvaardig. Als je echt een verlegen Piet hebt, noem hem dan ook gewoon voor de kinderen Verlegen Piet. Ze zullen het dan wel begrijpen dat 'ie niet zo actief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En heel veel pepernoten!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een goed idee om de verlegenheid gewoon te benoemen als karaktertrek.Het valt echt niet mee om een goede piet te zijn. Vaak worden jongeren ingeschakeld die wat ongemakkelijkheid uitstralen en niet in hun rol durven te komen.

Andere antwoorden (3)

Goed antwoord van sjoensjingsjeng. Kinderen accepteren iets, wanneer het beantwoordt aan hun verwachtingen. Zo heb je niet alleen verlegen Pieten, ook gehandicapte, oude, vergeetachtige, drukke, geestige, chagrijnige, muzikale, lenige, of noem maar op Pieten. Als ze als zodanig geëtiketteerd worden, is het prima. Uiteraard genieten de meeste kinderen meer van een jolige, dan van een chagrijnige Piet, maar vooral als er meerdere zijn, kan zo'n chagrijn er best bij hoor. Ze kunnen elkaar dan mooi aanvullen en er is ook meer stof voor een boeiend Pietenverhaal. Als het allemaal lolbroeken zijn, slaat de verveling ook gauw toe.
Kortom: een goed Pietenteam bestaat uit Pieten met verschillende rollen. En als er maar een is, kun je het best iemand kiezen die van alles een beetje heeft en veel kan. Zo kan die Piet inspelen op de actuele situatie en het gezelschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke piet is goed, zolang het maar geen saaie piet is!

En een goede piet trekt natuurlijk nooit aan Sinterklaas zijn baard!!

Goede schmink kan ook een goede piet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekerheid bij een Piet komt vaak voort uit onwennigheid. Het pietenpak, maar met name de schmink, voelen in het begin ongemakkelijk. Zorg er daarom voor dat je al een beetje gewend bent aan de outfit, door thuis even rond te lopen in het pakkie en jezelf eens even goed in de spiegel te bekijken en niet direct na de eerste keer schminken de straat op te gaan, op weg naar je eerste optreden.
AlphaLimaSierra