Waarom vinden sommige mensen het moeilijk om met kritiek om te gaan?

Kritiek kun je toch juist opvatten als een verbeterpunt, mits het op een juiste manier wordt gegeven?
Waarom zijn sommige dan juist wars van kritiek en nemen dat een hele vervelende houding aan waardoor het juist mensen afstoot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ons hele leven leren we en dit kan je alleen door kritiek te krijgen. We maken nl. allemaal fouten en als niemand dit zou bekritiseren blijven we die fouten maken,we zijn er nl. niet op gewezen.

Als kind is het eenvoudig kritiek te krijgen van je leraar op school. Dit accepteren we dan nog omdat we willen leren hoe het wel goed is of gaat.

Maar naarmate we ouder worden accepteren we niet zomaar alle kritiek. We bepalen nl.zelf of iets als positieve-
of negatieve kritiek geuit wordt. Daarbij spelen een heleboel factoren een rol, zoals of je elkaar aardig vindt of niet. Wordt je belachelijk gemaakt, uitgelachen of vernederd in jouw optiek, dan zal je het negatief ervaren.
Ook je eigen zelfvertrouwen speelt daarbij een rol.
Hoe steviger je in je schoenen staat, hoe beter je met kritiek om kunt gaan.

Het belangrijkste is ,dat je herkent dat jij ,als ontvanger van kritiek, bepaalt of de kritiek positief of negatief is.
Kritiek op je werk bijv. door een collega of leidinggevende
is niets meer of minder dan informatie over hoe een ander je werk ziet. Of het anders, sneller, met minder inspanning
gedaan kan worden. Wanneer dit je wordt uitgelegd op een niet denegrerende manier (wat jij als positief ervaart)
kan je er je voordeel mee doen. Je leert hier weer van.
Vind je echter dat de ander op een negatieve manier kritiek op je uit, dan kan de ander hier zijn/haar voordeel mee doen. je hoeft alleen maar te zeggen;" Ik heb gehoord wat je zegt, maar ik ervaar het als negatief zoals je het zegt. Ik wil dat je dat anders doet".

Er zijn echter ook mensen die zo'n hoge pet van zichzelf ophebben en van niemand kritiek verdragen. Zij weten alles het best en maken in hun ogen nooit fouten. Vaak zijn dit mensen met een machtspositie en die zijn meestal omringd door ja-knikkers. Niemand wil nl. het risico lopen uit de gratie te vallen bij deze persoon. Daarom zijn deze mensen niet gewend bekritiseerd te worden en kunnen hier ook niet mee omgaan. Zij leren er dan ook niet van.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat ze mogelijk niet geconfronteerd willen worden met de veronderstelling dan wel realiteit dat ze het bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben.
Het tast het beeld aan wat mensen van zichzelf kunnen hebben.
Er zit ook een competitie- en strijdelement in. Als je de kritiek als verbeterpunt accepteert kun je dat voelen en ervaren als verlies terwijl iemand anders dan juist wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen vinden kritiek een aanval op hun eigen denken en doen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kritiek is gewoon niet altijd gewenst. Buiten het feit dat de ontvanger open moet staan voor de ideeen van de ander (En daarom de ander eerst moet respecteren voor kritiek gegeven kan worden), moet de gever ook open staan voor het feit dat de ander wellicht die verbeterpunten niet als verbeterpunten accepteerd.

Ongevraagd verbeterpunten aangeven is ook wel op te vatten als arrogantie van de kritiek gever.

Daarnaast is het ontvangen van kritiek lastig voor mensen die onzeker zijn over hun gedrag / overkomen. En onzeker mensen zijn zeer slechte ontvangers van kritiek. Verdediging is de eerste reactie van onzekere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik vanuit mijzelf kijk, kan ik ook slecht tegen kritiek. Ik merk dat ik met kritiek gelijk de verdediging in schiet. Dit doe ik uit onzekerheid, omdat je het gevoel had iets goed te doen, wat blijkt dat dit niet het geval was en wat mij dus onzeker maakt en de verdediging inspring.
Voor anderen komt dit inderdaad vervelend over alsof je kritiek niet kunt accepteren.
Tip voor mensen met hetzelfde als ik: Ik probeer na zo'n geval vaak er later nog even op terug te komen, nadat ik het even op een rijtje gezet heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel kritiek kunnen ontvangen, als kritiek geven, is een hele kunst.
Kritiek ontvangen, doet veronderstellen dat het anders had gemoeten, dat er een fout is gemaakt, iets verkeerd is gedaan. Harde kritiek gaat voorbij aan de goede intenties die er waren.

Als kritiek wordt gegeven als een opmerking. B.v. ik kijk er anders naar, vertel eens....
Of: hoe komt het dat je tot die conclusie komt.
Of: zou het ook anders kunnen?

Als kritiekgever nooit de ""waarom"" vraag stellen. Dat roept om verantwoording afleggen, en daarmee gelijk om irritatie.

Kritiek die op een goede manier wordt gegeven, laat mensen hun daden nog eens overwegen, bekijken.

Kortom: geef kritiek zoals je zelf kritiek zou willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor sommige mensen zijn hun standpunten absolut.
en wanneer iemand kritiek heeft op hun manier van doen worden ze daar boos om, en ervaren ze dat als een persoonlijke aanval. mensen die koppig zijn hebben hier vaak meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geval van opbouwende kritiek is dat inderdaad vreemd.
Vaak wordt opbouwende kritiek verkeerd begrepen omdat mensen vaak heel zeker van zichzelf zijn.
Ik ben zelf nog al direct en dat vatten mensen ook vaak verkeerd op.