Waarom vinden sommige mensen het moeilijk om met kritiek om te gaan?

Kritiek kun je toch juist opvatten als een verbeterpunt, mits het op een juiste manier wordt gegeven?
Waarom zijn sommige dan juist wars van kritiek en nemen dat een hele vervelende houding aan waardoor het juist mensen afstoot?

Weet jij het antwoord?

/2500

Kritiek is gewoon niet altijd gewenst. Buiten het feit dat de ontvanger open moet staan voor de ideeen van de ander (En daarom de ander eerst moet respecteren voor kritiek gegeven kan worden), moet de gever ook open staan voor het feit dat de ander wellicht die verbeterpunten niet als verbeterpunten accepteerd. Ongevraagd verbeterpunten aangeven is ook wel op te vatten als arrogantie van de kritiek gever. Daarnaast is het ontvangen van kritiek lastig voor mensen die onzeker zijn over hun gedrag / overkomen. En onzeker mensen zijn zeer slechte ontvangers van kritiek. Verdediging is de eerste reactie van onzekere mensen.

als ik vanuit mijzelf kijk, kan ik ook slecht tegen kritiek. Ik merk dat ik met kritiek gelijk de verdediging in schiet. Dit doe ik uit onzekerheid, omdat je het gevoel had iets goed te doen, wat blijkt dat dit niet het geval was en wat mij dus onzeker maakt en de verdediging inspring. Voor anderen komt dit inderdaad vervelend over alsof je kritiek niet kunt accepteren. Tip voor mensen met hetzelfde als ik: Ik probeer na zo'n geval vaak er later nog even op terug te komen, nadat ik het even op een rijtje gezet heb.