Hoe kon Klaas Carel Faber in 1952 uit de Koepelgevangenis in Breda in1952 ontsnappen?

"Op 26 december 1952 ontsnapte hij samen met Herbertus Bikker, Sander Borgers en vier andere oud-SS'ers uit de Koepelgevangenis in Breda, waarna ze dezelfde avond via grensovergang Ubbergen naar Kleef in West-Duitsland vluchtten".
Het komt mij zo knullig voor, weet iemand de toedracht?
Liepen ze zomaar door de poort naar buiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

"Op de avond van Tweede Kerstdag in 1952, wist hij [Borgers] daar met zes andere gevangenen (Herbertus Bikker, Klaas Carel Faber, Willem Polak, Antoine Touseul, Willem van der Neut en Jacob de Jonge) na een filmavond te ontsnappen en met twee auto's naar Duitsland te vluchten. Deze van buitenaf georganiseerde ontsnapping leidde via de grensovergang bij Ubbergen naar Kleef in Duitsland. Hier meldde men zich bij de politie. De volgende dag werden ze aan de Duitse kantonrechter Dyckman voorgeleid, die hen veroordeelde tot het betalen van 10 Duitse marken, wegens illegale grensoverschrijding. Ieder ging hierna zijn weg in Duitsland en aan verzoeken om uitlevering werd geen gevolg gegeven omdat ze in de oorlog de Duitse nationaliteit hadden verkregen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sander_Borgers

"Bikker ontsnapte samen met zes andere Nederlandse nazi's, die allen levenslang hadden, op tweede kerstdag 1952 uit de Koepelgevangenis in Breda. De zeven zaten nog niet zo lang in Breda, waar alle zwaargestrafte oorlogsmisdadigers naar toegebracht werden. Op de bewuste dag draaide na het avondeten de film 'Ein Himmel auf Erde'. Tijdens de vertoning zonderen de zeven zich af en verzamelen zich in het stookhok. Daar lagen onder de steenkolen twee ladders en een rubberen slang klaar. Bikker, naar verluidt de sterkste van het stel, forceerde een deur en een hek. Met behulp van de ladders en de rubberslang klommen ze over de drieënhalve meter hoge muur. Achter deze muur had de organisatie 'Wij Moeten Helpen' twee auto's met chauffeur klaargezet, die rechtstreeks afkoersten naar hun hemel op aarde, Duitsland. Eenmaal gearriveerd in Duitsland meldden de zeven zich bij de eerste de beste politiepost. De dienstdoende agent was een gewezen SS'er en liet onmiddellijk koffie en kerststol aanrukken. De volgende dag bij het kantongerecht kregen ze tien DM boete wegens illegale grensoverschrijding. De rechter accepteerde glimlachend de hem aangeboden guldens."
http://www.xs4all.nl/~afa/alert/1_8/bikker.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou die 'wij moeten helpen' organisatie nog eens serieus onderzocht zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag hopen van wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verhaal verdient het verfilmd te worden.