Ik denk het niet. Gezien wat in het verleden de consequenties zijn. Ik weet het erg egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee..

Ja: als het er niet meer dan 3 zijn.
zou ik wel helpen zeker als diegene in doodsbedreiging verkeerd.

Nee: als er teveel zijn / of wapens hebben.
Ik zou enkel 112 bellen en kijken hoe de mensen eruit zien zodat ze hun anders later nog kunnen oppakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een bekende omgeving wel maar in een vreemde plaats niet zo maar. Ik zou direct 112 bellen en indien andere mensen ingrijpen help ik mee. (ik ben een vrouw van 51:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover dat veilig is wel. Kijk, als ik zie hoe een dertienjarig rotjoch zijn tienjarige buurjongetje in elkaar slaat, dan ruk ik hem er natuurlijk aan de haren van af. Maar als ik zie dat een groep van zeven man op één slachtoffer in slaat en schopt, dan is het gewoon stom om daar als eenling tussen te springen.

Maar wat ik nooit zal doen, is nietsdoen. 112 bellen is wel het minste wat je in zo'n geval kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik zou 112 bellen en er wel inspringen :)
Ja . zal zeker ingrijpen denk ik lig ook wel een beetje aan de situatie.heb het nog nooit mee gemaakt .maar in eerste instantie JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk 112 bellen en vooral niet mee bemoeien. Ik hoef niet zo nodig 'n mes tussen m'n ribben.
Ik zou zeker wel blijven om te kunnen getuigen en eventueel 't slachtoffer te helpen als de daders eindelijk weg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel moeilijke vraag,instinctief wil je allemaal helpen,want je laat niemand in elkaar slaan,maar als jij toevallig het lef heb om in te grijpen,en de rest die erbij staat loopt gewoon door,dan kom je zelf in moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zou bang zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk antwoord +1
In en situatie waarin het veilig is voor mezelf (kleine kinderen) of zeer sterk in mijn eigen belang (mijn eigen kind bijvoorbeeld) absoluut wel, zonder nadenken. In alle andere gevallen : ik vrees van niet. Kan wel heel stoer gaan zeggen van wel, maar in de praktijk denk ik dat ik gewoon in mijn broek pies en maak dat ik wegkom.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zodra ik op veilige grond ben de politie bellen, al heb ik daar inmiddels zo slechte ervaringen mee dat je dat in het belang van het slachtoffer misschien maar beter kunt laten ; voor je het weet heeft hij één tik teruggegeven en draait als enige de bak in. :roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn instinct zou gelijk ja zeggen, maar ik kan niet op tegen 3 of 4 man, als er een mes/vuurwapen in het spel is. Wel gelijk alarmnummer bellen. Als ik meerdere mensen zie staan zou proberen om met elkaar 1 persoon te pakken en een ander aantal die andere te pakken zodat ze overrompeld worden, en alsnog in bedwang worden gehouden en dan maar hopen op een snelle actie van de politie.

Ik kan het gewoon niet aanzien als dit zou gebeuren en zou er alles aan proberen te doen om die ander te helpen.En niet blijven toekijken daar schiet niemand iets mee op.

Ik zou me schuldig voelen als die andere alsnog overleed terwijl we met een groep van misschien wel 20 man of meer het allemaal hebben gezien en gewoon hebben toegekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht ook altijd dat ik er voor zou weglopen , tot ik zelf getuigen was van deze situatie ,toen meerdere mensen gingen roepen dat die gene moest stoppen met slaan ,voelde ik me sterker en riep ik ook dat ze moesten stoppen.Ik heb ook 112 gebeld.Het duurde erg lang voor dat de politie ter plaatse was.Met 5 man bleven we kontact houden met de gene die sloeg.....toen we tot die gene doordrongen hield hij op en ging er vandoor.Het is afhankelijk van de situatie ,soms kun je het niet inschatten wat je doet op zo'n moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch knap hoor +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gedaan +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarna krijg je pas de bibbers ,toen de politie kwam pffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi eigenlijk hè, hoe een mens reageert :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat vind ik ook Loes... De mensen en ik hadd ook een boze reactie daarna, omdat de politie te laat was....Het is ongeveer een jaar geleden ,maar denk er nog regelmatig aan terug .Het maakt heel veel indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je er destijds wel met iemand over kunnen praten, heb je een of andere hulp gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ,ik heb na twee weken gebruik gemaakt van slachtofferhulp.En kon ik het van mij afkletsen.En hier thuis ook gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je er gebruik van hebt gemaakt :)
Als ik zou merken dat ik het was die die persoon in elkaar aan het slaan was, dan zou ik echt ingrijpen en misschien zou ik dan onmiddellijk stoppen... Echt waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Erwin;

Ja, als ik echt wat kan uitrichten. Ik heb dat ook een keer meegemaakt. Was toen niet zo moeilijk omdat ik met een groepje was. Als je alleen bent, maar er zijn wel mensen in de buurt schijnt het goed te werken als je mensen rechtstreeks aanspreekt; "JIJ belt de politie, jij, jij en ik halen die lui uit elkaar!" Als ze zo worden aangespoord blijken mensen zich opeens geroepen te voelen om iets te gaan doen en beseffen dat ze het niet alleen hoeven op te knappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel eens gewond geraakt door een vechtpartij te beeindigen, die gast trok een mes. Afhankelijk van de situatie zou ik wel ingrijpen. Ik was vroeger zelf ook een straatvechter.
Nu vecht ik alleen als iemand mij aanvalt.
9 van de 10 keer legt die persoon het af.
Gelukkig komt het niet vaak meer voor.
Want ik brak geregeld een kaak of een botje in mijn hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb deze situatie meegemaakt en ja, ik grijp in. Mede door omstanders te zeggen wat ze konden doen, en door zelf 112 te bellen. Naderhand te getuigen.

Was zelf niet sterk genoeg om in mijn eentje iets uit te richten. Op de een of andere manier wordt mijn hoofd heel helder in zulke situaties. Kijk als het ware vanaf een afstand. Ben me er dan ook van bewust dat anderen wel willen meehelpen als ze zich gaan realiseren dat je met een aantal mensen echt wel iets kunt bereiken. Directe aanwijzingen geven. Omdat je anders als het ware staat te wachten op elkaar, dat een ander iets gaat doen. Wat dus vaak niet gebeurt. Dat doorbreekt de verlamming die niet alleen met angst te maken heeft. Maar ook met het feit dat er een soort van beslissingsmoment ligt. Gaan we helpen en hoe? Iemand moet die beslissing nemen.

Als ik alleen zou zijn, zou ik een inschatting maken of ingrijpen door mezelf verschil zou kunnen maken op dat moment. En anders 'alleen' bellen. En in de buurt blijven. Veel mensen denken trouwens dat anderen dat vast al gedaan zullen hebben, bellen. Is vaak ook niet zo. Liever keer te vaak gebeld in dat geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal in eerste instantie proberen te imponeren. Je komt er snel genoeg achter of dit effect heeft. Hangt ook een beetje van de situatie en de hoeveelheid vechtersbazen af.
Snel de situatie inschatten en niet stoerder doen dan je bent is van belang.
Het is veel zinvoller om zo snel mogelijk hulp in te schakelen van de politie. Hopen maar dat ze op tijd komen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van situatie af.
Niet altijd.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als ik dit zou zien, ik te verontwaardigd zou zijn om NIET in te grijpen.... Al moet ik wel toegeven dat het toch ook stiekem wel een rol zou spelen, wat voor iemand het slachtoffer zou zijn..... Een oud omaatje of een patserige aso...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Ik hoop dat ze dat voor mij ook zullen doen, mocht het mij overkomen. Mocht ik het niet alleen kunnen vraag ik omstanders te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zou altijd ingrijpen als er iemand in elkaar geslagen wordt, hoe groot de groep dan ook is.
Ik heb het al eens meegemaakt, dat er een groep van 6 jongens een andere jongen in elkaar trapten. Ik had mij geen moment bedacht en had ingegrepen en die groep kwaad toegesproken wat hen bezielden om het zo met een hele groep af te handelen.
Het was dan eerlijker geweest als het 1 op 1 was. Maar alsnog zou ik ook dan hebben ingegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou wel eens wat dichterbij sluipen
om het een en ander wat beter te bekijken
met mijn camara-team..

waarschijnlijk ben ik laf om in te grijpen
want het risico is groot dat je onderdeel
wordt van de ellende - en niemand heeft
daar voordeel aan.

Het slachtoffer geheel niet

druk op je 112 autoring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht eraan als ie aangevallen word met een mes zou ik direct wat doen maar als ze gewoon vechten tegen elkaar zou ik niks doen BEHALVE als ie een vriend is