Wat gebeurt er als Griekenland/Ierland het geleende bedrag niet terug kunnen betalen?

Moeten de andere Europese landen het dan terug betalen aan het IMF?
En als dat zo is, hoe willen de andere Europese landen dat dan terug betalen als ze zelf ook al enorm moeten bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dan zullen de schulden worden gesaneerd. Dat wil zeggen dat de schuldeisers geen of slechts gedeeltelijk hun schulden vergoed krijgen. Wie precies welk deel krijgt ligt aan de afspraken die zijn gemaakt, het kunnen dus de banken zijn (die Ierse/Griekse staatsobligaties hebben gekocht) die hun geld kwijt raken of de Europese landen die nu geld lenen aan de Ieren en eerder Grieken. De volgorde waarin de verschillende partijen worden uitbetaald zal één van de discussiepunten zijn bij het verstrekken van een lening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als landen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen gaan ze failliet. De Eu zal het natuurlijk niet zover laten komen omdat dat slecht is voor de europese munt. Dan zullen de landen dus onder curatele worden geplaatst. Dat betekend dat zij hun begroting dus drastisch zullen moeten aanpassen en dat belastingen en andere manieren die de staat heeft om aan geld te komen zullen worden benut. De bevolking zal daarmee hun besteedbaar inkomen drastisch zien dalen.
ronron1212