Er zijn steeds minder meesters en leraren, is de feminisering in het onderwijs problematisch?

Ik ben van mening dat vrouwen in het algemeen een andere aanpak en stijl hebben dan mannen, en ben bang dat dat een gemis is voor niet alleen jongens maar ook voor meisjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt absoluut gelijk.
Vooral in het basisonderwijs is het aantal mannelijke leerkrachten dramatisch gedaald.
Er zijn al basisscholen waar geen man meer te vinden is.

Het is voor zowel jongens als voor meisjes belangrijk dat ze ook af en toe eens met een 'meester' te maken krijgen.
Zo leren ze dat mannen anders kunnen werken, reageren en lesgeven dan vrouwen.
Jongetjes hebben iemand om zich aan te spiegelen, en een beetje tegenop te kunnen zien.

Natuurlijk is ieder mens verschillend, ook vrouwen onderling.
Maar toch is het een gemis, dat veel kinderen geen 'meester' meer meemaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten eens nadenken hoe je meer mannen kunt aantrekken in het onderwijs!

Andere antwoorden (4)

Geheel mee eens,.
Bij ons op school is er nog de directeur en (gelukkig) 2 gymleraren, maar dat was het wat betreft het manvolk voor de klas.
Ik vind het ook echt een gemis voor de kinderen en vond zelf (zonder de leraressen of vrouwen in het algemeen te kort te doen, ben er zelf ook één) dat mannen vaak heel prettig lesgeven.
Bij klassen waar wel eens gedoe is over orde heb ik zelf ook wel eens gedacht, jammer dat er geen kerel voor staat, die kan dan indien nodig af en toe eens een flinke bas opzetten en dat maakt dan toch meer indruk dan een juf die wat staat te "tetteren"
13 jaar geleden
daarin heb je absoluut gelijk!

Toch denk ik dat het vak minder aantrekkelijk is gemaakt voor mannen, omdat men ook erg de pedofielen uit diezelfde onderwijs willen weren. Er zijn nu eenmaal meer mannelijke pedofielen dan vrouwelijke pedofielen.

Naar een mannelijke meester zijn toch automatisch meer ogen op gericht. Dat is dan ook niet zo leuk werken voor diegene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Problematisch niet, onwenselijk wel.

Het probleem zit hem in de opleiding:
Vroeger was er een splitsing tussen kleuterleidster en de hogere groepen.
Nu is deze splitsing weg en moet iedereen dus in alle klassen kunnen lesgeven.
Dat lijkt positief maar in de praktijk blijkt dat jongens/mannen afhaken als ze kleuterliedjes moeten gaan zingen en 4 en 5 jarigen moeten helpen met naar het toilet gaan.
(nooit beginnen of vroeg afhaken met de opleiding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen het aan de kinderen in de buurt te kunnen zien. Een veel te grote invloed van vrouwen in het onderwijs. Laat ze maar directeur zijn van een school, maar niet teveel voor de klas. Desnoods maar om en om, het ene jar een man en het andere jaar een vrouw. Heeft overigens niets met kwaliteit te maken