Hoe observeer je gedachten, en blijf je neutraal tijdens meditatie of andere situaties die je je wilt aanleren zoals euforie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

HOE observeer je gedachten? Door ze te observeren... Hoe observeer je een vliegje op het raam? Door hem te bekijken, hoe lang blijft hij er zitten, hoeveel poten heeft hij, etc. Zo ook met je gedachten. Je kunt je hoofd zien als een dia scherm. Kriskras door elkaar vliegen er verschillende gedachten heen en weer over het witte doek, je geeft de meeste aandacht aan degenen met de sterkste emotionele lading. (Helaas is het erg vaak zo dat mensen dat de negatieve emoties sterker zijn dan de positieve, zo ontwikkelen we ook wel angststoornissen, compulsief piekeren, en tot op zekere hoogte depressie) Terzake, in plaats van gedachten af te stoten of te verwelkomen, bekijk je ze enkel. Gris niet naar de goeie, en duw de negatieve niet weg. Laat ze er zijn, als een hoteleigenaar, die al zijn gasten evenwaardig behandelt. Jouw hoofd is leeg tijdens meditatie, de gedachten zijn enkel entiteiten die langs komen waaien, hebben niets met jou te maken, bekijk ze gewoon. Hoe lang blijft hij, is hij herhalend, heeft hij vertakkingen, is allemaal niet belangrijk. Je bekijkt hem gewoon, als de golven van de zee, zo als hij komt, zo als hij gaat. Verwelkom niets, weer niets af, maar voel de gedachten door de leegte van je hoofd zweven en verdwijnen. De interval tussen al deze gedachten, is wat men meditiatie noemt. Het oberveren van al deze gedachten, emoties en lichamelijke verschijnselen, is de pure leer van de Boeddha

zie jezelf vanaf bovenaf, kijk naar je zelf en denk over diepe dingen na zoals: ben ik wie ik wil zijn? doe ik mezelf anders voor dan dat ik ben? etc.

Zodra je nergens aan probeert te denken duiken er gedachten op in je hoofd; b.v. ik weet niet waar ik die rekening van moet betalen of morgen moet ik weer met die rotvent werken. Dat is niet zo erg, als het gebeurt zeg je gewoon tegen jezelf: Kijk ik maak me zorgen over hoe ik die rekening moet betalen. Op het moment dat je dat doet observeer je een gedachte. Je zult zien dat als je een heel beklemmende gedachte 'bekijkt' dat hij aan kracht inboet, hij wordt kleiner en verliest zijn angstwekkendheid. Op het moment dat een gedacht je overvalt sta je zelf in het middelpunt van de wereld, op het moment dat je die gedachte observeert ben je zelf niet meer het middelpunt van de wereld maar bekijk je een klein mannetje met een probleem. Dat je zelf dat kleine mannetje bent is niet relevant want op dat moment is de schrik die de gedachte aanjoeg alleen nog maar iets wat een klein mannetje overkwam; niets om je druk over te maken.

door aan die gedachten geen oordeel of veroordeling aan te koppelen. Dus zodra jij emotioneel wordt heb jij aan gedachten of herinneringen een oordeel gekoppeld. Zoiets als positieve of negatieve. Aanschouw die gedachten alsof het een ander is die het meemaakt. Iemand die op de bühne staat en jij in de zaal zit die ernaar mag kijken. In meditatie zijn je gedachten niets anders als een filmpje die afgespeeld wordt. zit jij een film? Of kijk je er naar ? In het leven zitten we vaak in de film. Met meditatie in moeten leren om ernaar te kijken.