Waarom heeft een zorgverzekeraar zoveel verschillende merken, is de zorg nou echt al volkomen commercieel en is het niet bedrog/gevaarlijk?

Zilveren kruis Achmea, heeft de merken. Groeneland,FBTO,DVZ,pro life,interpolis, de Friesland, take care NOS, Agis, OZF. . . . .en ook nog eens hun eigen merken. Daarnaast heb je Naast zilveren kruis achmea nog 3 andere grote zorgverzekeraars CZ, UVIT, en Menzis die ieder ook weer onder verschillende merken werken.

De rede waarom ik dit vraag is omdat ik het toevallig in het tv programma kassa zag, maar dat ik er anders nooit over had nagedacht.
Is de zorg nou echt compleet gericht op marketing en pure commercie of zitten er andere redenene achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat Achmea een bedrijf is dat is ontstaan door allerlei fusies en overnames. En al die oorspronkelijke bedrijven hadden natuurlijk weer net iets andere polisvoorwaarden etc. Je kan niet zomaar die voorwaarden veranderen, zeker niet voor de zittende klanten die dan weg kunnen lopen. Na verloop van tijd zullen de voorwaarden weer naar elkaar toe "groeien"en zullen merken gaan verdwijnen, want al die merken met hun eigen reclame en eigen administratie kost Achmea ook veel extra geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn min of meer gefuseerde (oudere) verzekeraars/ziekenfondsen die onder één noemer zijn gebracht (bijv de Achmea-groep) zodat de totale kosten voor de verzekeraars meer beheersbaar zijn. De producten van de diverse 'merken' blijven in strategisch/marketingopzicht bestaan, resp. worden verder ontwikkeld onder het bestaande label.