Hoe gaat het precies in zijn werk na een inbraak?

Zojuist kwamen we erachter dat er bij mijn buurman is ingebroken vanmiddag. Omdat hij uit Iran komt en niet heel goed Nederlands spreekt, heb ik hem hiermee bijgestaan. Politie voor hem gebeld, die vervolgens ook kwamen. Hij moest opgeven wat hij zoal miste. Mijn buurman noemde het een en ander op, en de agent noteerde dat allemaal. Nu moet hij nog een formulier invullen met de exacte omschrijving van de dingen die gestolen zijn en dit op het bureau inleveren.

Wat ik mezelf nou afvroeg, terwijl hij dat lijstje opdreunde, dat het wel heel makkelijk is om er zomaar allemaal dingen bij te verzinnen. Zodoende lijkt het me dat je op die manier vrij eenvoudig de verzekering kan belazeren. Heeft hier iemand ervaring mee hoe dat allemaal precies in zijn werk gaat na een inbraak en de uitkeringen van de verzekeringen? Of moet je alles aan kunnen tonen d.m.v facturen en bonnetjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Om schade van een inbraak te kunnen claimen stelt elke verzekering verplicht dat er aangifte bij de politie is gedaan.

Het verschilt vervolgens per verzekering, of de verzekeringsnemer moet aantonen, of de opgegeven schade ook echt geleden is. Men kan bijvoorbeeld om facturen vragen. Als de gedupeerde foto's heeft gemaakt, van de spullen, terwijl ze in huis stonden, dan geldt dit als ondersteunend bewijs voor het geval er geen facturen ( meer) zijn. Het kan dus nooit kwaad, om af en toe foto's te maken van je interieur.

Als de schade niet te groot is en de verzekeringsnemer staat niet bekend als regelmatige claimer, dan nemen veel verzekeringsmaatschappijen echter genoegen met alleen een aangifte en het doorgeven van de schade.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De aangifte dient naar waarheid te worden opgemaakt, anders heb je twee problemen. 1 met justitie en 2 met een eventuele verzekeringsmaatschappij.
Verzekering wil overigens in veel gevallen bonnen zien voor het bepalen van een evtuele waarde.
Misschien handig om je buurman in contact te brengen met buro slachtofferhulp.
Deze kunnen de man behulpzaam zijn bij het doen van de eventuele aangifte en tips en trucs geven mbt de afhandeling van de schade.
Indien mogelijk kan dat zelfs middels een tolk gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed
"Of moet je alles aan kunnen tonen d.m.v facturen en bonnetjes?"
Ik denk dat 't slim is om regelmatig (met name als je nieuwe spullen hebt aangeschaft) foto's van je inventaris te maken en die online (bijv. op adrive.com) te bewaren, zodat je die foto's ook nog kunt oproepen als je PC gejat wordt.