In welke opzichten is egoïsme in morele zin positief en egoïsme in technische zin negatief?

Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.

Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ego%C3%AFsme

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vind "positief" en "negatief" nogal absolute normatieve kwalificaties. In het echte leven, c.q. een ethische casus zijn de dingen nogal sitituatiegebonden, en kunnen egoisme in morele en technische zin soms samenvallen, soms uitelkaar lopen. Toch kan egpisme in morele zin in sommige situaties moreel "positief" uitpakken. Bijvoorbeeld in de film Equilibrium. Daar is sprale van een staat die alle emoties en uitingen van schoonheid onderdrukt. Een agent van die staat krijgt op een zeler moment weer contact met zijn emoties en besljuit om zijn gevoel te volgen (dus zijn eigen bevrediging ipv het collectief). Gevolg is dat hij de dictatuur gaat bestrijden en uiteindelijk overwint. Een "positief" resultaat, zouden we kunnen zeggen. Dus in sommige situaties kan egoisme moreel positief uitpakken. Toegevoegd na 27 seconden: Over die andere denk ik nog ff na.

Bronnen:
zelf bedacht

moeilijke vraag maar ik zou egoisme in morele zin positief kunnen vinden omdat je pas goed voor anderen kunt zijn (op de lange termijn) als je ook goed bent voor jezelf, dus het heeft zeker positieve kanten goed voor jezelf te zorgen egoisme in technische zin (zeer overdreven voorbeeld) zou ik negatief zien als ik iemand zie verdrinken in de gracht maar het zonde van mijn kapsel vind om erin te springen, dan zorg je m.i. even iets te goed voor jezelf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100