Het woord normaal komt voort uit het woord 'norm'. De norm of standaard is een een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen hanteren. De norm is een gemiddelde. De norm wordt vaak gewaardeerd als hetgene dat goed is. Als iets teveel afwijkt van het gemiddelde zou je kunnen zeggen dat het 'niet normaal" of abnormaal is. Maar ja, het is nogal subjectief omdat niet iedereen de norm kent en de norm per subgroep verschilt.

De meeste mensen bepalen voor zich aan wat ze dagelijks om zich heen zien wat blijkbaar normaal is en/of wat daar van afwijkt. Veel mensen passen zich vervolgens aan bij anderen om zo normaal mogelijk te zijn. Als je je aanpast en daardoor 'normaal' gevonden wordt, val je het meest op. Je kunt er ook voor kiezen je juist te onderscheiden. Ben je 'abnormaal' dan valt dat op. Je springt er dan in positieve of negatieve zin uit.

Toegevoegd op 26-05-2009 15:20:10
Het collectief van de mensen om je heen bepaalt dus wat normaal is.

Toegevoegd op 26-05-2009 15:50:02
Als je je aanpast en daardoor ‘normaal’ gevonden wordt, val je het meest op.

moet (natuurlijk) zijn...

Als je je aanpast en daardoor ‘normaal’ gevonden wordt, val je het minst op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens...+1

Andere antwoorden (14)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 je haalt me het woord uit de mond...
Er zijn al redelijk wat vragen zoals deze gesteld zie:

http://www.goeievraag.nl/zoek?q=normaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik

Toegevoegd op 26-05-2009 15:08:58
sorry krullenkopje deze keer heb je geen gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is een relatief begrip, wat je alleen jezelf voor kan houden om de werkelijkheid te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetgever (respectievelijk parlement) en de (diverse) bevolkingsgroepen, of een dictator......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De machtigste heeft het voor het zeggen, dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo zijn... En die bepaalt wat normaal is... En dat verandert zo snel, niet te geloven zo snel als dat verandert...
Bloot op de tv is niet meer normaal... in de tachtiger jaren zag je dat elke dag op tv, nu is het schande... zo snel verandert het...

Net als regels op GV, hetzelfde en ook weer hier, de machtigste heeft het voor het zeggen, as always...

Toegevoegd op 26-05-2009 15:49:39
En in de jaren 80 mocht je je middelvinger opsteken, niemand kende het gebaar en nu wordt je opgesloten zonder pardon als je het in je hoofd haalt zoiets verwerpelijks te doen en ze geven de politie nog gelijk ook als ze dat zo doen, zie je hoe snel het verandert...

Toegevoegd op 26-05-2009 15:53:44
En nu mag je nog de leuning van een roltrap loslaten, dus doe dat zolang dat dit nog toegestaan is in Nederland... In Canada ga je er al op de bon mee... Zie link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onderzoeker. Wat het grootse deel van de onderzochte groep is/doet is volgend de norm en krijgt het etiket 'normaal'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm maar dan bepaalt de onderzoeker het niet, maar de resultaten van het onderzoek, of de meerderheid van de mensen..
AWM
14 jaar geleden
Klopt, maar de onderzoeker doet het werk en presenteert de conclusies.
Ik, sorry maar jullie zitten er allemaal naast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en jij ook al....
de meerderheid van een groep.

Toegevoegd op 26-05-2009 16:30:19
"Normaal" is afgeleid van "Norm".
De meerderheid van een groep bepaald de Norm en dus wat als normaal beschouwd wordt.
Dit is dus afhankelijk van de (sub)cultuur.

In Korea is het bijvoorbeeld normaal om hond te eten, bij ons geven we de hond juist eten.

In India is het normaal om een koe als een heilig dier te behandelen; bij ons leggen we ze in stukjes in de pan of ook lekker op de BBQ.

Toegevoegd op 26-05-2009 16:33:04
Een machthebber kan besluiten een norm bij wet op te leggen, waardoor het niet naleven ervan strafbaar is.
De Taliban is hiervan een extreem voorbeeld; een vrouw moet minimaal 3x per week gemeenschap hebben met haar man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand bepaalt zelf wat normaal is. Het ligt er ook aan in wat voor omgeving je opgegroeid bent innjouw bepaling wat normaal is. Kortom, wat normaal is bepaal je zelf.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kent de normaalverdeling wel uit de statistiek?
Daar is 'normaal' domweg 'wat het meeste voorkomt'.

Maar goed ik heb ook wel moeite met die definitie.
Het betekent dat de Telegraaf een normale krant is
en dat is hij zeker niet.

Dus hou ik het erop dat het een relatief begrip is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De massa, je doet wat iedereen doet. Dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen om je heen is bepalend wat normaal is.
Je kan meedoen of je er van distantiëren.
Door een aantal al als "ik" genoemd.

Er wordt hier gesproken van de meerderheid. Dit is echter zeer betrekkelijk. Wat de meerderheid bepaald is niet meer dan een aanvaardbaar midden van het totaal.