Bestaat het piëteit getuigen jegens overledenen nog wel in onze samenleving?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij de VARA in ieder geval niet meer. Die omroep vond het vanavond nodig om een persiflage op de onlangs overleden kapitein van een gezonken sleepboot te maken. Na de aftiteling van DWDD op 12 nov. zag je een schijnbaar nieuwsbericht waarin werd gemeld dat de kapitein niet meer te redden is, maar wel enkele opvarenden zijn aangespoeld. Vervolgens zag je een sinterklaas en enkele zwarte pieten op het strand liggen. Erg leuk... Of ik ben gek, of de VARA en ik ben er zeker van dat het de laatste is. Maar gelukkig bestaat onze samenleving uit meer dan alleen de VARA, dus ik ben geneigd te zeggen dat piëteit nog steeds bestaat. Gelukkig.

Ja hoor, waarom zou dat er niet meer zijn? Iedereen die ooit een geliefde / vriend / familielid / naaste heeft verloren zal op de een of andere manier met respect aan de overledene terugdenken. En doet iemand dat niet, dan zal diegene daar wel een goede reden voor hebben. Maar dat is persoonlijk, daar kun je als buitenstaander geen oordeel over vellen. Als het gaat om bekende / beroemde mensen komt er vaak een heel circus op gang. Kijk maar wat er gebeurde toen prinses Diana was overleden, of de hype rondom Andre Hazes.

Zeker: Over de doden niks dan goeds!

Al die stille tochten met bloemen, kaarsjes, knuffels en condoleanceregisters zijn al een vorm van piëteit, vind ik. Het lijkt me dat het echt nog wel bestaat, ook als de overledene minder spectaculair herdacht wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100