Wat is het verschil in de idealen/dromen van vroeger (40 jaar terug) met dat van tegenwoordig?

of is er geen verandering in aan te geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo'n 40 jaar geleden werd de consumptiemaatschappij geboren. Men had oorlog en crisis meegemaakt en met de wederopbouw wilde men het goed hebben. Mensen wilden beslist dat hun kinderen het materieel beter kregen dan zij. De hebcultuur werd geboren. In de jaren '70 ging men verzamelen; auto, t.v., vakanties enz. In de jaren '80 was het motto 'meer, meer, meer'. Men had minstens 2 tv's, een videorecorder, ging minstens twee keer per jaar op vakantie en de auto moest mooier zijn dan die van de buurman. In de jaren '90 ging dat nog een tijdje door. Veel te dure huizen, risicovolle beleggingen...onvrede. Eind jaren '90 ontstond opeens de bewustwording van deze hebzucht. 'Is dit wat ik nou wil?' 'Ben ik wel gelukkig in mijn leven?' enz. enz. En toen kwam de crisis!! Nu zijn veel mensen weer teruggeworpen op aarde. De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat hun oude idealen en dromen eigenlijk lucht waren. Men gaat zich steeds meer richten op geluk, gezondheid, liefde, welzijn voor hun kinderen enz. In principe verandert de mens niet zo. Het is een golfbeweging die het leven met zich meebrengt. Als het financieel goed gaat, schuiven waarden en normen en idealen op. Gaat weer wat slechter, dan gaan we weer nadenken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100