Waarom komen er nu ineens weer plannen om als nog door te gaan in Afghanistan?

Was dit niet al afgesloten?
En gaat dit wellicht weer ervoor zorgen dat het kabinet valt, net zoals het vorige kabinet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

In het vorige kabinet, was het de P.vd.A die het kabinet
hierover liet vallen.
Nu is er een ander kabinet zonder P.vd.A en nu wil men
de mensen daar helpen met mensen opleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn helemaal geen plannen om door te gaan met een missie, die net is afgesloten. Het gaat hier om iets heel anders, met een veel kleinere en andere inzet. Het gaat alleen maar om een trainingsmissie voor de Afghaanse politie, en dat ligt politiek veel minder gevoelig, dan een vervolg op de Uruzgan missie.

Het enige wat een probleem zou kunnen zijn, is dat die trainers weer beschermd moeten worden door militairen. Maar het is heel goed mogelijk dat dat geen Nederlandse soldaten worden, maar Amerikaanse. Het kabinet zal er dus zeker niet om vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is makkelijker om eerst de troepen en materieel terug te vervoeren naar Nederland en het dan weer terug te vervoeren naar Afghanistan. De overheid hoeft niet persee te bezuinigen in deze krappe tijden :-( met andere woorden ik kan het je niet uitleggen, maar ik denk dat de overheid dat wel verplicht is tegen zijn bevolking. Nederland heeft knap werk verricht in Afghanistan en had door moeten gaan om de klus definitief te klaren. Het toenmalige kabinet heeft verzocht de hulp te stoppen. Het nieuwe kabinet (onder druk van USA en andere grootmachten) wil hun positie ten opzichte van de machtige landen veilig stellen en buigt voor de vraag naar mens en materieel in Afghanistan. We zijn te soft, maar aan de andere kant heeft het land onze hulp keihard nodig en voor wat hoort wat zal Nederland misschien denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die plannen zijn nooit van tafel geweest, alleen de aard van de hulp moet anders zijn dan voorheen; enige legitimatie voor inmenging in een ander land is nog nooit nodig geweest, als Uncle Sam zegt dat het moet steunen wij gewoon Vietnam II.