Is het verstandig een zwerver hulp te bieden?

Wij wonen aan een doodlopende weg aan het water. Aan het eind van deze weg staat een klein wc hokje. (Voor aanmerende boten) Sinds 2 weken slaapt een zwerver in dit hokje. Geen licht, en wc is defect.Knietjes opgetrokken. 's Ochtends vertrekt hij op een oude fiets, en 's avonds tegen donker komt hij weer.
Nu hebben we er al stiekum een deken in gelegd. Maar ja,
moet je zo'n persoon nu "aanhalen", met het risico dat je de eventuele gevolgen niet kan overzien? Eigenlijk is het een hele zielige man.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zo'n geval zou ik toch echt zelf een tasje met wat spulletjes daar neerhangen... sapje, en ja, ook het biertje. jij drinkt toch ook wel es wat? ik zie niet in waarom zo iemand NIET zn biertje mag hebben. en ja, ook brood, pindakaas, zakdoeken en wie weet een stukkie choco of zo. een pak sokken... en nee, niet alles tegelijk. kleine beetjes hulp zijn vaak erg gewaardeerd.

Het beste antwoord

In principe ben ik altijd voor het helpen van mensen (en dieren) in nood. Voorzichtigheid is natuurlijk wel geboden in dit soort situaties. Je weet niet wat voor persoon het is. Wat zegt je intuïtie? Elk mens kan om verschillende redenen opeens dakloos worden. Daar kunnen ook zwaar psychisch gestoorden tussen zitten. En vooral die kunnen je een hoop last bezorgen. Neemt niet weg dat ook die persoon hulp nodig heeft, maar dan wel professioneel.

Luister dus goed naar je intuïtie voordat je hem/haar bij wijze van spreken in huis haalt voor een natje en een droogje. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als die zwerver daar zijn "vaste verblijfplaats" van heeft gemaakt is het misschien mogelijk om eens aan te kloppen bij instaties voor gerichte hulp. Dan kan je misschien zorgen dat iemand die professioneel daarmee bezig is eens op een avond/nacht bij hem komt kijken. Je loopt daarmee wel het risico dat hij niet meer die stek gaat gebruiken als zijn vaste plekje, maar daarmee geeft hij dan gelijk aan dat hij geen hulp wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er een universeel antwoord op je vraag is. Dat hangt van de situatie af. Denk je dat wanneer je hem helpt, hij vervolgens zelf verder kan (cq hij heeft alleen maar een duwtje in de rug nodig) of is het een bodemloze put (bij wijze van spreken)? Ik denk daar ook vaker over na. Dan wil ik zo een persoon helpen door met hem naar een opvang huis te gaan, maarja, aan de andere kant heb ik weer zoiets van bemoei je er maar niet te veel mee (wat je zelf al zei over de eventuele gevolgen)

eh dus, het is wel verstandig om hulp te bieden, maar wie de hulp moet bieden blijft hier een beetje in het midden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn bang dat als we er instanties op afsturen, hij weer op de vlucht slaat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi toch, dan ben je dr vanaf.
Met de zwerver is geen gesprek geweest, begrijp ik.
Dan wordt het een beetje gissen over het hoe en waarom. Ik zou het bij de gegeven deken laten en rustig kijken hoe het zich verder ontwikkelt. Wordt het niet iets dukker 's nachts nu de zomer naakt? Verandert de situatie dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt inderdaad drukker met de recreatie vaart en de vissers.Dan blijft hij een nacht weg, of 'smorgens heel vroeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, daar zeg je zo wat. Als het een aanmeerplek voor pleziervaart is, kun je problemen verwachten. Kinderen die met hun ouders meevaren en 's avonds nog even naar de wc gaan, ouders die flippen over die 'enge vent' met wie hun kinderen worden geconfronteerd, in het gunstigste geval politie die erbij gehaald wordt (als zo'n ouder namelijk niet het 'recht' in eigen hand neemt)... Terwijl die man waarschijnlijk alleen een beschut slaapplekje wil. Misschien toch maar even contact opnemen met je lokale organisatie voor daklozenzorg...
Is het een sociaal/praterig type? Spreek dan gewoon eens met hem, over allerdaagse dingen, vraag m hoe het met hem gaat.. Als je het openlaat om een gesprekje te voeren kun je ook iets meer te weten komen over zijn motieven om te zwerven, of hij hulp nodig heeft/accepteert, en of hij al beschikt over zorg e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een uitgeprocedeerde asielzoeker is, die aan het zwerven gegaan is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, je kunt een berichtje achterlaten bij het leger des heils? http://www.legerdesheils.nl/contactformulier
Of deze persoon op de hoogte brengen van de mogelijkheden van het leger des heils (handen en voeten, en wat engels/frans/duits). Kans is groot dat die man niet weet dat zij (en andere instanties) hem wel met wat dingen kunnen helpen zonder hem meteen naar land van herkomst terug te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga het leger des heils bellen, om te overleggen
Dank voor de tip!
Heb je al eens gewoon een praatje gemaakt met deze man? Niet in de trant van "ach wat ben je zielig, laat me je helpen" maar gewoon van mens tot mens, zoals je met een buurman een praatje zou maken? Dat zou je zomaar een stuk verder kunnen helpen met bedenken of en wat je voor die man kan betekenen, en wat misschien helemaal niet gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat een helpende hand geen kwaad kan. Dat van die deken is een mooi gebaar, misschien af en toe een stuk brood toeschuiven, maar wel oppassen dat je er niet teveel bij betrokken wordt en helemaal nooit in huis halen, al is het nog zo zielig. Deze mensen hebben in principe niks te verliezen, dus ze kunnen altijd op de een of andere manier gevaarlijk worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt, dat is het dillema, wanneer ben je er teveel bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent er teveel bij betrokken als je je dagelijks met zo'n iemand bezig houdt en wanneer je er een routine van maakt om hem constant te helpen. Als je vervolgens een keertje overslaat, valt dat in het verkeerde keelgat bij deze personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezighouden is een groot woord, maar hij fietst elke avond bij ons voor het raam langs, terwijl ik in m'm luie stoel naar de tv zit te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het lekker zo houden, blijf maar lekker in je luie stoel zitten. (On)bewust hou je hem toch al in de gaten, dus mocht hij hulp nodig hebben, kun je er altijd nog over nadenken wat je voor hem kunt doen. En als hij voor overlast begint te zorgen kun je ook gelijk ingrijpen.
Misschien 't Leger des Heils even bellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, da's nou praktisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de tip,ga zeker bellen!
Sommige van de zwerevers willen op straat leven of hebben dat in ieder al geaccepteerd dat dit hun situatie is. Als ze hulp willen, dan kunnen ze terecht bij het Leger de Heils of ander instanties. Dat klinkt hard, maar ik denk dat je als individu deze mensen weinig kan helpen. Zij hebben zoveel shit in hun leven gehad dat daar profesionele hulp voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem veel helpt en veel met hem gaat praten. Dan neemt hij jullie waarschijnlijk in vertrouwen. Mischien komt hij dan wel bij jullie bedelen om eten, water of zelfs geld. Als jullie dat dan geven komt hij steeds terug. Als jullie niet geven dan komt hij waarschijnlijk niet. Als je eten of spullen stiekem voor hem neerlegd weet hij ook niet wie dat doet en komt hij ook niet snel bij iemand bedelen. Hij zal er dan wel blijven zitten omdat hij eten of spullen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is aan jou om dat te beoordelen, kan ik niet voor jou...

Ik ben nog niet zo lang geleden zelf een zwerver geweest en wat mij het meeste opviel is dat vrienden de deur voor mijn ogen dichtsloegen... Ze waren bang van me geworden... Iedereen is bang van een zwerver... En ik weet precies waarom. Je hebt daar niet naar gevraagd, dus ik hoef het niet te vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst hiermee lok je hem ernaar toe, en misschien vinden je buurtgenoten geen prettig idee om een "zwerver"in de ronte te hebben. Ik vind het een beter idee als je leger des heils routemapje i.p.v. denkentje legt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de man niet 'gelokt' hoor, hij zat er al 10 dagen, voordat wij die deken er neer gelegd hebben. (En wij hebben geen buurtgenoten).
je hart zit op de juiste plaats, hem een beetje helpen kan geen kwaad, zolang hij maar niet weer waar je woont, want dan gaan ze bedelen of erger.