wat is het verband tussen welvaart en welzijn door de tijd heen?

ik vraag me echt af of je aan de hand van de welvaart van de wereld kunt verklaren dat mensen steeds somberder worden.. iemand die een antwoord weet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Welvaart en welzijn zijn niet gefeinieerde begrippen. Lees PARETO er maar eens op na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of jouw stelling wel klopt.
Hoezo steeds somberder?
Nederlanders zijn het gelukkigste volk van Europa.
http://www.secondsight.nl/page/9720/nl

Maar goed, ervan uitgaande dat je gelijk hebt,[ zorg dan dat je weet waar je dat op baseert]:

Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Het is een kwalitatieve maatstaf. Men spreekt ook wel van welvaart in ruime zin.

Welvaart is niet direct meetbaar. Maar wij in het westen hebben lang heel hard gewerkt aan het verkrijgen van meer welvaart.
En nu hebben we welvaart en willen meer, meer, meer.
Want door de ontwikkeling weten dat het mogelijk is: meer, nog meer, nog verder, nog groter, nog luxer.

Dat gaat ten koste van tevredenheid, saamhorigheid en andere zaken die het welzijn bepalen.

Onder welzijn wordt een zekere mate van materiële en immateriële tevredenheid begrepen. In de economie is het de mate waarin de bevolking zich in zijn behoeften bevredigd acht. Dat heeft als consequentie dat het niet alleen om materiële dingen, maar ook om immateriële zaken gaat.