Hand vragen aan Turkse schoonouders ?

Mijn vriendin heeft Turkse ouders (ik zelf niet).
Nu gaat het er toch van komen dat ik aan haar ouders "haar hand ga vragen".
Maar wat zijn daarbij de "do's" en de "dont's" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
zondag
13 jaar geleden
Vraag het even aan Loenie. Zij weet dat vast en zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen! Even een pb'tje en je weet 't...

Antwoorden (4)

Ik zou het gewoon aan je vriendin vragen, tenslotte kent zij de ins en outs....
Of het moet zo zijn, dat jij je vriendin ermee wilt verassen..

Toegevoegd na 16 minuten:
Als jullie ( jij) het dan traditioneel willen doen, is dat een leuk gebaar naar haar ouders toe, want lees uit je antwoord, dat ze echt Nederlands is opgevoed.
Kwam deze link tegen, misschien helpt je dat op weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je haar officieel om haar hand gaat vragen is al heel wat vind je niet? We leven tenslotte anno 2010, en wel in Nederland.
Als ik jou was, zou ik een avond met ze afspreken, zonder je vriendin verschijnen, en ze vriendelijk vertellen dat je graag met hun dochter wilt trouwen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme, ja...het komt wat ouderwets over, maar als het goed is voor de verhoudingen, waarom niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook niet vragen, maar aankondigen. Wel zeggen dat je hoopt dat ze het ermee eens zijn. En dat je graag een goede schoonzoon wil zijn. Toestemming vragen, wat al eeuwen in Nederland een pro
forma aangelegenheid is, lijkt me een veel te grote concessie aan de Turkse wereld. De bruidegom moet wel zichzelf kunnen blijven in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Inekevl. Vandaar ook "vragen" tussen "".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel degelijk rekening houden met de wensen en verwachtingen van de ouders, mits haalbaar. Je wilt ze toch niet voor het hoofd stoten? Dus als het in de Turkse cultuur gebruikelijk is dat je samen met vader een kopje koffie drinkt en drie keer rond de salontafel loopt terwijl je de hand van zijn dochter vraagt - ik roep maar wat - dan zou ik dat zeker doen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe traditioneel de ouders zijn.
Als je dit al zo wilt doen ga dan niet alleen langs haar ouders maar als ze broers heeft betrek die in het geheel.
Je trouwt niet alleen haar mar ook haar hele familie. Probeer eerst contact met haar broers of zussen te leggen en vraag hun want niet iedere schoonpapa is dezelfde. Als je dit goed doet weet ik zeker dat je "gebakken"zit. En al wat je hoeft te doen is die cultuur te respecteren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Als je met iemand trouwt, trouw je absoluut niet met de hele familie. Wat een onzin.
Je kiest voor je geliefde. Is de schoonfamilie een leuk stel, dan is dat mooi meegenomen.
Is dat niet het geval, dan maar niet op goede voet met de schoonfamilie.
Al zijn ze zo allochtoon als wat.
Respecteer vooral hun tradities. Laat je onwetendheid daarover goed weten aan haar ouders en toon respect.
Ze zullen je met open armen ontvangen. Vergeet niet het geloof hierin te betrekken. Bij mensen met een moslim geloof speelt dat een grote rol in het leven.

Wat moet je trouwens met haar hand ? ( grapje )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom al die minnetjes? Graag even een verklaring als je "mint". Want wat is er mis met rekening houden met elkaars cultuur en gewoonten? Je hoeft het er niet helemaal mee eens te zijn en mag het "ouderwets"vinden, maar is het dan zo verkeerd dat je er geen rekening mee hoeft te houden? Ik denk dat "nederlanders" het ook niet op prijs zouden stellen als de bevolking van het land waarin zij wonen helemaal geen rekening wensen te houden met de Nederlandse gewoonten. Dat men daar gedwongen wordt zich helemaal en volledig aan te passen. En hoe vaak wordt in het buitenland nog gewoon Sinterklaas gevierd. Dan zou dat ook niet meer mogen. Meten met 2 maten, heet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, en voordat we die discussie krijgen: het gaat hier NIET om integratie. Maar alleen om de gebruiken die er zijn omtrent bijv. huwelijk, de hand van iemand vragen, feesten, etc. Iemand kan prima meedoen in de samenleving en zijn eigen gewoonten/gebruiken hebben. Dat hebben "Nederlanders" net zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@friezin : Die minnetjes zijn van mensen die niet het fatsoen kunnen opbrengen om te motiveren waarom zij de vloer aanvegen met een fatsoenlijk antwoord. Maak je er maar niet druk over. Ze hebben nou eenmaal niet meer verstand en fatsoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, van mij kreeg je een +. Ik zal er geen minuut minder om slapen, maar vond het niet echt fatsoenlijk.