Verborgen gebrek ??

Toen wij dit huis kochten, zat er een spanplafond in.
Het spanplafond zit er nog steeds in, maar nu zijn wij van plan ons huis te gaan verkopen.
Wij zelf weten niet, hoe het plafond, wat boven het spanplafond zit, er uitziet, dus we verkopen het huis, zoals het is, inclusief spanplafond.
De nieuwe kopers kopen dan het huis, inclusief spanplafond, dus zoals het huis nu is.
De nieuwe kopers besluiten het spanplafond te verwijderen, na de aankoop van het huis.
Ik neem aan dat ze dan wel de bevestigingspunten en zo aantreffen, maar hoe het er voor de rest uit ziet, ik weet dat niet.
Valt dit dan onder een verborgen gebrek ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat vaak wordt verteld, is de verkoper NIET aansprakelijk voor een *verborgen* gebrek.

De verkoper is slechts aansprakelijk voor een *verzwegen* gebrek.

In de praktijk betekent dit, dat je alleen aansprakelijk bent voor gebreken waarvan je op de hoogte was, of waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat je ervan op de hoogte was.

Van gebreken achter het spanplafond kan redelijkerwijze worden aangenomen dat jij er *niet* van op de hoogte was (tenzij het bijvoorbeeld om een enorme lekkage gaat). Jij bent daar dan ook niet voor verantwoordelijk.

Het ontdekken van verborgen gebreken valt onder de inspectieplicht van de *koper*.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de heldere tekst en uitleg.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor. De kopers kunnen er logischerwijs van uitgaan dat er gaatjes en stof boven het spanplafond zitten. Deze gaatjes en stof verhinderen het niet dat de woning normaal gebruikt kan worden. Is geen verborgen gebrek. Koper heeft ook een onderzoeksplicht. Over een spanplafond hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze inderdaad het spanplafond eruit halen en je plafond is helemaal gescheurd dan kan het zijn dat ze jullie aansprakelijk stellen voor een verborgen gebrek.