Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Doei is Zaans dialect voor Doeg zie bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

begin jaren '80, toch alweer zo'n 25 jaar geleden

De verdere evolutie van doei heeft zo'n 10 jaar op zich laten wachten, toen begin jaren '90 doei doei opdook, veelal gebezigd door quasi-blonde, quasi-gebruinde en quasi-gezellige dames. Ze zongen het zo übervrolijk dat je wel móest kokhalzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de populaire afstammeling van dag.
Het is in de jaren 80 voor het eerst opgedoken. In het begin van de jaren 90 begonnen ze ineens doei doei te zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na-aper:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Je bent te snel voor mij:)
Het komt nergens speciaal vandaan.
Het hoort bij de ontwikkeling van een taal
dat er af en toe een nieuwe kreet ontstaat.

Net als doeg, doeidoei, hoi, hai...etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat het komt van het Brabantse 'Houdoe', wat een soort afkorting is voor 'hou je goed'. (houd u, in ABN)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basis is volgens mij het woord "dag" in de betekenis van " goedendag". Een wens dus zowel bij aankomst als vertrek.
Doei kan in de streek waar ik woon ook gebruikt worden als afkorting van "houdoe" (houd oe) wat dezelfde betekenis heeft als "hou je haaks" of hou je goed. Tussen doei en doeg is weinig verschil. Bij vertrek worden beiden gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doei is een samentrekking van doeg en hoi. Eind jaren 70. Doeg is een jaren 70 woord.
(Lees meer...)
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
@CP. Jaren 70? Wat is de bron? (In de eerdere antwoorden staat: jaren 80.)
Samentrekking van doeg en hoi? Wat is de bron?
SentWierda
een jaar geleden
Het gaat om een vraag uit 2010. Als daar nu pas een antwoord op komt dan is een beetje onderbouwing toch niet te veel gevraagd. Anders wordt het een kwestie van zo maar iets roepen.
Ik heb geprobeerd de onderbouwing te vinden - en niet gevonden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding