15% van de lichaamswarmte wordt afgevoerd via het hoofd. Als je niet over een dikke haardos beschikte en het aantal en kwaliteit van de dekens beperkt was (te duur) dan was alles wat de warmte binnen hield welkom, zeker een slaapmuts maar ook vaak slaapsokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om lekker in slaap te kunnen vallen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat het (meestal) lange haar niet erg in de klit kon komen. En het was warm, aangezien er vroeger geen verwarming was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Half goed, hele plus omdat halve niet bestaan.
vroeger had men geen centrale verwarmingen en lag je met je hoofd steeds in een koude kamer.. de slaapmuts verwarmde het hoofd en zo kon je makkelijker slapen ...

een ander slaapmuts word genoemd naar een sterk drankje voor t slapen gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Daar in Campagna heb je toch geen slaapmuts nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou... italklaas t is al aardig koud aan t worden hier..
zelfs 2 dagen behoorlijk gestormd hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig maar, kun je je slaapmuts opzetten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah ja doe ik...;-))
Om j hoofd warm te houden in de tijd dat er nog geen centrale verwarming en donzen dekbedden waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om als je alleen in bed lag, toch nog een muts bij je te hebben, die je lekker warm hield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een slaapmuts werd in de middeleeuwen gebruikt om de verspreiding van hoofdluizen tegen te gaan en voor het warmhouden van het hoofd gedurende de nacht. In de pruikentijd was de slaapmuts zeer populair, omdat men onder de pruik vaak geen of weinig haar had en de pruiken een broedplaats voor deze luizen waren.

De gepunte slaapmuts was meestal voorbehouden aan mannen: vrouwen droegen een ronde "slaaphoed", waarvan de stof om het hoofd gevouwen was.

Door de centrale verwarming, betere isolatie en kennis over de behandeling van hoofdluis is de slaapmuts langzaam overbodig geworden.