Is er een kans dat de wintertijd wordt afgeschaft nu wetenschappelijk is bewezen dat dit schadelijk is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn al wel voorstellen ingediend om de zomer/wintertijd af te schaffen. De wintertijd is de oorspronkelijke tijd. Ik denk dat het ooit nog wel eens gebeurd!

Lijkt mij niet. Steeds geldt: "wintertijd" is standaardtijd, zomertijd is de afwijkende tijd. Waar en van wie is dat wetenschappelije bewijs? Dus als er al iets afgeschaft zou moeten worden, dan zou het de zomertijd zijn. De Belgische en Nederlandse regering hebben zich aangesloten bij het besluit van de Europese Commissie (mei 2007) om de zomertijd in elk geval tot en met 2010 te laten ingaan. Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het 's morgens langer donker als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden. Aangezien momenteel al 70 landen twee keer per jaar de klok verzetten, lijkt het mij niet zo makkelijk om dat weer terug te draaien.