Presteren mensen op maandagochtend daadwerkelijk minder/slechter?

als een apparaat kuren vertoont, wordt vaak gezegd dat het wel een maandagochtendproduct zal zijn.
zit hier waarheid in, of is het een fabeltje?

Rieneke1
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Goeie vraag Rieneke, +. Volgens mij heb ik óf een maandagochtend- óf een vrijdagmiddagcomputer.

Het beste antwoord

Het is bewezen dat mensen op maandamorgen aanzienlijk minder presteren dan gedurende de rest van de week.

Hun prestatieniveau ligt daarom lager omdat het weekend een tijd van rust en van uitzakken is geweest en omdat het lichaam als het ware weer wat op gang moet komen.

Ook na vakanties heeft het mensenlichaam een dergelijke dip..en duurt het weer een paar dagen om in het normale ritme te geraken.

Trouwens..ook dieren kennen dit verschijnsel. Vrienden van ons bezitten een manege waar paarden ingezet worden om mensen te leren paardrijden.

Op de maandagochtenden..verzetten de paarden zich ertegen weer aan het 'werk' te gaan...na een weekend van lekker uitrusten en lekker op hun gemakje in de weide lopen te grazen.

Net mensen..zou je dan zeggen, hè..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik kan er geen statistieken over vinden, maar ik zou verwachten dat juist vrijdagochtend meer problemen veroorzaakt. Na een weekend zijn de mensen meer gemotiveerd en meer uitgeslapen dan na een week werken. Dan kijk je uit naar het weekend en ben je minder geconcentreerd bezig met je werk.

Daarnaast was er pas wel een onderzoek waaruit bleek dat mensen op maandag het meeste en op vrijdag het minste tijd besteden aan hun uiterlijk 's ochtends. Dit wegens het slaapgebrek wat gedurende de week ontstaat.

Ik zou dus opperen dat een vrijdag ochtend modelletje erger is dan een van maandagochtend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat zowel de maandagochtend als de vrijdagmiddag de meeste fouten worden maakt. Puur een concentratie- en afleidingsissue vanwege het weekend. Bijv vrijdagmiddag het uitzien naar dat leuke feest, maandagochtend alle avonturen van het weekend met elkaar wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijzelf is geen enkele ochtend geschikt om de presteren, zeker in de winter niet, heb vooral licht nodig om goed te presteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel onderzoeken gedaan naar concentratie van mensen. En daadwerkelijk bleek dat mensen op maandag ochten moeite hebben. De hoofdverklaring lag in het feit dat veel mensen langer slapen in het weekend, en het lichaam nog even gereset moet worden: Je bent minder wakker op maandag ochtend dan op de overige ochtenden.