hebben gedetineerden in Nederland stemrecht. En mensen in voorlopige hechtenis?

in USA niet altijd heb ik begrepen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Mensen in voorlopige hechtenis mogen ook stemmen.
Iedereen in Nederland die 18 jaar is of ouder én de Nederlandse nationaliteit heeft, mag stemmen. De groep mensen die géén stem mag uitbrengen, is heel klein.
Die groep bestaat uit twee delen. Enerzijds zijn er de verstandelijk beperkten. Zij hebben stemrecht, maar moeten wel zelfstandig kunnen stemmen.
Een medewerker van het stembureau mag deze mensen wel assisteren bij de procedure. Maar zij mogen, in tegenstelling tot mensen met een lichamelijke beperking, geen hulp ontvangen in het stemhokje. In de praktijk komt het er op neer dat mensen met een verstandelijke beperking zelf de afweging mogen maken: kan en wil ik zelfstandig stemmen?
Anderzijds zijn er een handjevol Nederlanders die het kiesrecht ontzegd is. De rechter kan besluiten iemand het kiesrecht te ontnemen, als hij een gevangenisstraf van minimaal een jaar oplegt. Dat gebeurt tegenwoordig overigens maar zelden. In 2005 eiste het OM dat Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, zijn kiesrecht kwijt zou raken. De rechter ging daar niet in mee. Buiten Mohammed B. vroeg het OM in nog een paar gevallen om ontzetting uit het kiesrecht. Elke keer weigerde de rechter.

Ook Amerikanen die in voorlopige hechtenis zijn genomen, mogen stemmen.
In de praktijk wordt het hen echter vaak onmogelijk gemaakt als gevolg van tegenwerking of obstakels in het stemproces. Ze krijgen bijvoorbeeld geen stemregistratieformulieren of geen toegang tot stemhokjes.