Wat gebeurt er als er geen kabinet geformeerd kan worden na de 2e en vervolg verkiezingen?

Logisch kan dit steeds herhalen onstaat dan een vicieuze cirkel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De zittende regering regeert door. Deze is dan demissionair en zal daarom geen vergaande besluiten kunnen nemen.

De onderhandelingen zullen doorgaan tot er een oplossing is. Mogelijk wordt er dan opnieuw een informateur (of meerdere) benoemd. Dat kan heel lang doorgaan, met veel verschillende informateurs.

In België duurde de kabinetsformatie van het kabinet Di Rupo I een recordtijd van 541 dagen. Zoiets zou in Nederland ook kunnen gebeuren. Uiteindelijk zal er toch een nieuwe regering worden gevormd.

Wat er gebeurt als er werkelijk geen oplossing komt, is onbekend. Alle betrokkenen zullen ernaar streven een oplossing te vinden. Afhankelijk van (de kenmerken van) de omstandigheden zal naar de beste oplossing worden gezocht.

Een vicieuze cirkel zal niet ontstaan omdat partijen op een gegeven moment water bij de wijn zullen moeten doen om een compromis over het nieuwe kabinet te kunnen bereiken. Hun standpunten zullen dus enigszins moeten worden aangepast om uit de impasse te komen. Zo zal het ontstaan van een vicieuze cirkel (moeten) worden voorkomen. Het is in ieders belang dat er een stabiele, nieuwe regering komt, dus alle partijen zullen daarnaar blijven streven.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is niet uitgesloten. Voorbeeld van Belgie veel te lang. 541 dagen demissionair regeren is niet juist (voor korte termijn ok). Wet komt hier te kort.