welke politieke partijen hadden bij de laatste Kamerverkiezingen het referendum en volksinitiatief in hun verkiezingsprogramma?

Toegevoegd na 5 uur:
en hoe zit het met de programma's bij de voorlaatste verkiezigen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Kort gezegd zijn er drie smaken waar de Nederlandse politieke partijen iets voor voelen: geen referendum, een bindend referendum en het correctieve referendum.

Geen
Het CDA, VVD en SGP zijn helder in hun opvatting: in een representatieve democratie is volgens hen geen plaats voor referenda. “Door referenda groeit het cynisme over de politiek, zoals nu gebeurt door de manier waarop het kabinet met de uitslag van het Oekraïne-referendum omgaat. Daarom schaffen we in ons verkiezingsprogramma het raadgevend referendum af”, aldus het CDA.
GroenLinks zegt voorstander te zijn van “nieuwe vormen van deliberatieve democratie”. De partij is dus niet voor referenda, maar wil experimenteren met nieuwe manieren om argumenten te verzamelen.

Bindend
Forum voor Democratie, PVV en VNL vinden juist dat er bindende referenda komen. Soms valt ook de term “naar Zwitsers model”. Dat betekent grofweg dat er een aantal keer per jaar gestemd kan worden over een aantal parlementaire besluiten en burgerinitiatieven.

Correctief
Een tussenweg wordt gevonden door D66, SP en Partij voor de Dieren, die pleiten voor een correctief referendum. Dat zou inhouden dat de bevolking een bindend referendum kan aanvragen middels een volksinitiatief, om zo een wetsvoorstel tegen te houden. D66 noemt nadrukkelijk dat zij niet voor een correctief referendum voor internationale verdragen zijn. SP en Partij voor de Dieren zijn dat wel.

Toegevoegd na 1 dag:
Toevoeging Geen:
PvdA. Met een nipte meerderheid werd de steun voor het correctieve referendum uit het verkiezingsprogramma geschrapt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een beter antwoord had ik me niet kunnen wensen!