als de verkiezingen voor 2e Kamer en Provinciale Staten op dezelfde dag zouden plaatsvinden, zou dan 1e kamer zelfde samenstelling krijgen als 2e?

De leden van PS kiezen de leden van Eerste Kamer. het kan bijna niet volgens mij, maar hoeveel verschillen zouden er dan zijn, uitgaande van veronderstelling dat een kiezer voor dezelfde partij stemt in beide verkiezingen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als de kiezer voor beiden voor dezelfde partij zou kiezen zouden de 1e en 2e kamer ongeveer dezelfde samenstelling hebben. Er zullen wel wat kleine verschillen zijn in verand met de restzetelverdeling en zo.
Maar dat alle kiezers hetzelfde kiezen lijkt me niet aannemelijk. En zeker niet als er in de provincies andere partijen meedoen dan landelijk, en andersom.