Op welke partijen kun je landelijk stemmen bij de 2de kamer verkiezingen?

Ik zag dat een aantal partijen niet in elk kiesdistrict mee doen, maar welke partijen doen wel overal mee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2017/02/03/partijen-nemen-deel-aan-tweede-kamerverkiezing-2017
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de grote bekende kan je overal stemmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de link naar het artikel, interessant om te zien hoeveel van de nieuwe partijen dus niet overal op het biljet staan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
GV, ik denk dat maar heel weinig mensen dit weten.
Computoon
7 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid verder gezocht...

Antwoorden (1)

"Wie op 15 maart naar de stembus gaat voor de Tweede Kamerverkiezingen, kan kiezen uit 28 partijen. Dat heeft de Kiesraad zojuist bekendgemaakt.

Van de 28 partijen doen er 16 mee in alle kieskringen. Van de 31 partijen die zich maandag hadden aangemeld, zijn er drie afgevallen, waaronder Trots op Nederland. Zij betaalden geen waarborgsom."

"12 partijen nemen niet deel in alle kieskringen:
Artikel 1 (neemt niet deel in kieskringen Assen en Leeuwarden)
De Burger Beweging (neemt niet deel in kieskring Bonaire)
GeenPeil (neemt niet deel in kieskring Bonaire)
JEZUS LEEFT (neemt deel in kieskringen Dordrecht, Tilburg, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Leiden en Lelystad)
Libertarische Partij (neemt niet deel in kieskringen Zwolle, Haarlem, Den Helder en Bonaire)
Lokaal in de Kamer (neemt niet deel in kieskringen Utrecht, Leiden, Maastricht, Zwolle en Bonaire)
MenS en Spirit/Basisinkomen Partij/V-R (neemt deel in kieskringen Arnhem en Utrecht)
Niet Stemmers (neemt niet deel in kieskringen Leeuwarden, Assen, Middelburg en Bonaire)
Piratenpartij (neemt niet deel in kieskring Bonaire)
StemNL (neemt deel in kieskringen Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Rotterdam, Dordrecht, Leiden, Middelburg, Tilburg en Den Bosch)
Vrije Democratische Partij (VDP) (neemt deel in kieskringen Den Helder en Den Haag)
Vrijzinnige Partij (neemt niet deel in kieskring Bonaire)"

Dan resteren dus nog de volgende, die in alle kieskringen meedoen:

1. VVD
2. Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
3. PVV (Partij voor de Vrijheid)
4. SP (Socialistische Partij)
5. CDA
6. Democraten 66 (D66)
7. ChristenUnie
8. GROENLINKS
9. Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)
10. Partij voor de Dieren
11. 50PLUS
12. OndernemersPartij
13. VNL (VoorNederland)
14. DENK
15. NIEUWE WEGEN
16. Forum voor Democratie