Is het goed om niet te stemmen?

ik was geadviseerd om niet te gaan stemmen door iemand.
omdat dat beter is. maar is dat beter dan wel stemmen?
want ik vind het moeilijk om te beslissen en heb zelf niet een groot vertrouwen in politiek.
stemniet.nl vond ik die er op tegen is. en sommige mensen ook.
eigenlijk wil ik niet meer stemmen. maar is dat ook goed?
verantwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk is stemmen onzinnig, de partijen breken de verkiezingsbelofte toch weer na de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Niet stemmen verzekerd een hogere kans op alles wat je net niet wil en nog veel meer nadelen in jouw perspectief.

De 'bad guys' stemmen ook.. dus jij stemt tegen.
Stem jij niet, dan hebben zij vrij spel.

Wel doen: kijk beter en dieper, vind uit waar je op stemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pruts,

Als je de politiek niet vertrouwd en niet weet op wie je moet stemen, kun je beter blanco stemmen.
Daarmee geef je een signaal af aan de politiek dat zij er niet in geslaagd zijn jou te overtuigen.

Als je niet stemt geef je geen duidelijk signaal af. Dan moet men maar een beetje raden waarom je niet bent gaan stemmen. Geen tijd? Ziek?Vakantie? etc etc etc . Je stem gaat zo verloren.

Dus.. laat ze weten dat je de huidige politiek onbetrouwbaar en maar moeilijk te volgen vindt en stem blanco.

Toegevoegd na 2 minuten:
Raadpleeg online eens een stemwijzer.
Je beantwoord dan wat vragen en aan de hand van je antwoorden adviseerd de computer een partij die bij je past .
Niet helemaal betrouwbaar ,maar je hebt in ieder geval een soort richting waarin je kan gaan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.

Als politiek je niet interesseert, dan is het goed om NIET te stemmen. En anders wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stemmen is een democraties recht voor elke Nederlander.
Als je niet gaat stemmen,dan maak je geen gebruik van
dat recht.
Als elke Nederlander niet zou gaan stemmen dan heeft
de politiek het helemaal voor het zeggen,en hebben de
burgers (Wij ) niets meer te vertellen.
Ik ga wel stemmen omdat het mijn recht is, en omdat ik
de politiek wil wijzen op wat ik wil of niet wil .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ga ik altijd stemmen, Stemmen is een recht en ik vind dat je daar gebruik van moet maken.

Of het altijd even nuttig is om te stemmen, is natuurlijk de vraag.
Voor de verkiezingen worden er door partijden, veel belofte gedaan, die zij bij het vormen van het kabinet weer veranderen, omdat ze anders niet aan regeren toekomen.
Dus dan wordt er (veel) water bij de wijn gedaan om tot compromissen te komen, dan kan je het idee krijgen: "Daar heb ik niet voor gestemd, nu gaan ze toch datgene doen waarvan ze beloofd hadden het niet te doen."
Mij geeft dat vaak het gevoel dat stemmen niet nuttig is, want ze 'draaien' na de verkiezingen net zo lang totdat ze het met de andere partijen eens zijn.
Maar dit is het systeem zoals we het in Nederland hebben en daar moeten we het maar mee doen.
Voor het eerst in jaren heb ik nog steeds geen enkel idee op welke partij ik ga stemmen.

Maar stemmen doe ik zeker, ik heb het gevoel dat ik tóch iets kan, op die manier, stem je niet dan vind ik dat je ook niet moet zeuren, over wat er in Den Haag gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet stemmen is zonde van je stemrecht.
Ik ga altijd stemmen want ik wil voor mijn gevoel ook nog wel meetellen over de regels van Nederland.
Informatie is er genoeg te vinden op internet, kijk daar eens naar en lekker gaan stemmen op een partij waar jij je in kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je stemmen saai vind ( routineus en onnodig ) dan als je niet stemt bespaard het je een vervelend klusje als je de stemkaart weggooid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd stemmen. Al was het maar om te zorgen dat er geen gekke partijen via demonstratie stemmen aan de macht komen.pak een partij wiens programma je een beetje aan staat, of stem blanco.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je niet stemt heb je ook geen recht om te klagen over hoe het hier in Nederland gaat. Wanneer geen van de partijen je overtuigd moet je blanco stemmen; hiermee -zoals boven al vermeld - geef je een signaal af aan de politieke partijen dat ze jou niet hebben kunnen overtuigen dat hun gedachten goed het best is voor Nederland of aansluit bij jou gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd jammer om je stem verloren te laten gaan.
uiteindelijk is het stemrecht een verworven recht.
maak er gebruik van denk ik.
er is altijd wel een partij die een beetje matched met wat jij graag zou willen.
geef je stem anders aan de dieren, zij kunnen niet spreken of stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan stemmen is een burgerplicht. Wie niet opdaagt in het stembureau kan gedagvaard worden door de rechtbank. Ook is het zinloos om niet te gaan stemmen. Zo verlies je je burgerrecht en kan je de toekomst van je land niet meebepalen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik lees net dat Nederland geen opkomst of stemplicht kent. Toch vind ik het ook zonde om niet te gaan stemmen als je dergelijke rechten hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hecht aan de democratische staatsvorm, heb je een verplichting om te stemmen. Als je de democratie afwijst als staatsvorm, kun je beter niet stemmen. Als je democraat bent en je stemt niet, stem je in feite mee met de meerderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een aantal reacties is geopperd dat je blanco kan gaan stemmen, bij wijze van protest. Een blanco stembiljet ( bij de stemcomputer was er een aparte knop voor blanco stemmers), wordt echter gezien als ongeldige stem en komt op hetzelfde stapeltje als de biljetten waarop meerdere rondjes zijn ingekleurd etc. Zegt dus niet zoveel. Krikt alleen het opkomstpercentage omhoog.

Wat u kan doen, is op internet een stemwijzer invullen. U zult merken, dat er vragen worden gesteld over onderwerpen, die u al bezig houden en andere vragen zetten u misschien aan het denken en u vormt hier uiteindelijk vast ook een mening over. Volg de media. Uiteindelijk zult u zien dat u het hele politieke gebeuren waarschijnlijk steeds interessanter gaat vinden. Uiteindelijk kun u weloverwogen een stem op een partij uitgaan brengen.

Niet gaan stemmen vind ik een heel raar advies. Als u niet gaat stemmen, moet dit een bewuste keuze van u zelf zijn. Echter ik vind, dat u dan ook komende periode niet meer mag mopperen op de politiek. U heeft dan blijk gegeven zelf geen moeite te willen doen voor verandering. Als u niet gaat stemmen, verliest u na de verkiezingen ook uw stem!