Zwitsers referendum: hoeveel procent van de kiezers moet stem uitbrengen wil de uitslag geldig zijn?

bij het laatst gehouden referendum in Nederland lag de grens op 30%(?)
hoe zit dat in andere landen die een referendum kennen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie bijgaande link:
Zwitserland kent zowel het optionele als het verplichte referendum. Een optioneel referendum kan gehouden worden als 50.000 handtekeningen van kiesgerechtigden worden verzameld of op verzoek van ten minste 8 kantons, binnen een periode van 100 dagen na het aannemen van een wet. Een verplicht referendum moet bijvoorbeeld worden gehouden in het geval van een constitutioneel amendement en voor de deelname van Zwitserland aan een internationale organisatie. In het geval van een verplicht referendum is een zogenaamde dubbele meerderheid vereist. Dit betekent dat het referendum alleen aangenomen wordt, wanneer een meerderheid van de bevolking instemt en het referendum aangenomen wordt in een meerderheid van de kantons.
http://www.montesquieu-institute.eu/id/vjv2a4rapjla/zwitserland_een_referendumwalhalla
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, maar wat betekent 'meerderheid van de bevolking' in dit verband? 50.1% van de stemmers of 50.1% van de kiesgerechtigden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
50.1% van de bevolking (stemgerechtigde stemmers)
Er is geen minimaal opkomstpercentage.
De gecompliceerde onderwerpen en de veelvoud van referenda is wel een oorzaak dat de opkomst dikwijls nog geen 50% is.
Op zondag 21 mei 2017 bv is er een bindend referendum gehouden.
Voor een grootschalig energievoorstel van de overheid was 58,2% van de bevolking voorstander
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/21/zwitsers-verbieden-nieuwe-kerncentrales-a1559790 Op 9 februari 2014 hebben de Zwitsers gestemd voor een beperking van de immigratie uit landen van de Europese Unie (50,3% voorstemmers).
De opkomst was hoog, daar hadden veel Zwitsers wel een mening over.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het artikel uit het Dagblad Trouw is van 19 mei 1999. Er kan sindsdien wel het een en der gewijzigd zijn.
https://www.trouw.nl/home/meeste-landen-hebben-referendum~a2bd24d7/ Wel of geen opkomstplicht en wanneer een uitslag wel of niet geldig is, is niet voor alle landen hetzelfde. Het kan zelfs nog liggen aan de vorm en inhoud van het referendum. In Vlaanderen is voor een volksraadpleging, geen verplichte. Wanneer de uitslag bindend is voor de overheid spreekt men van een referendum en is er wel opkomstplicht.
In Italië is voor de geldigheid van een referendum 50% + 1 opkomst van de kiesgerechtigden vereist.
Voor de geldigheid van het referendum dat gehouden werd op 4 december 2016 voor een grondwetswijziging was geen minimumopkomst vereist.

Het beste antwoord

Zwitserland kent zowel het optionele als het verplichte referendum. Een optioneel referendum kan gehouden worden als 50.000 handtekeningen van kiesgerechtigden worden verzameld of op verzoek van ten minste 8 kantons, binnen een periode van 100 dagen na het aannemen van een wet. Een verplicht referendum moet bijvoorbeeld worden gehouden in het geval van een constitutioneel amendement en voor de deelname van Zwitserland aan een internationale organisatie. In het geval van een verplicht referendum is een zogenaamde dubbele meerderheid vereist. Dit betekent dat het referendum alleen aangenomen wordt, wanneer een meerderheid van de bevolking instemt en het referendum aangenomen wordt in een meerderheid van de kantons.

50.1% van de bevolking betekent 50,1% van de stemgerechtigde stemmers).
Er is geen minimaal opkomstpercentage.
De gecompliceerde onderwerpen en de veelvoud van referenda is wel een oorzaak dat de opkomst dikwijls nog geen 50% is.
http://www.montesquieu-institute.eu/id/vjv2a4rapjla/zwitserland_een_referendumwalhalla