wat hebben D66 en PVV gemeen met elkaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://tweedekamer2017.stemwijzer.nl/#statements:bindend-referendum:6992:opinions Kijk bij elke vraag "wat vinden de partijen" zo kan je per stelling zien waar pvv en d66 met elkaar instemmen.
jc54
7 jaar geleden
Het zijn allebei politieke partijen die wel willen (mee)regeren.
tinus1969
7 jaar geleden
Dat ze (vooral met elkaar) kibbelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op het oog nu bitter weinig . Maar toch zijn er over eenkomsten . Allebei hebben ze geen Godsdienst doctrine en ze hebben minder met het koningshuis . Niet een haat of revolutie maar een pragmatische afkeer van de erfopvolging . D66 slikt het nu even in maar het heeft het vaK luid en duidelijk rond getoeterd . Na dat de kiezer daar minder op reageerde houden ze hun mond daarover . Zo wel bij D66 als de pvv staat de mens centraal dus geen GodsHand of andere geloofs overtuiging die richting geeft ( humanistisch ) Zo wel de PVV als D66 willen eigenlijk de 1e kamer afschaffen en de provincies mogelijk ook of opnieuw indelen . Dan D66 is ook voort gekomen als een populistisch elitair clubje die alles wilde veranderen maar uit eindelijk de bestuurlijke verandering ( hun zgn kroonjuwelen ) toen ze er iets mee mochten doen ineens waren vergeten . D66 heeft wel de euthanasie er door geholpen ( mevr Borst ) mijn respect maar inplaats een uitslag van een referendum te respecteren / jaren riepen ze er moeten referenda komen raadgevende zo wel bindende \ toen de uitslagen hun niet welgevallig waren keken ze de andere kant op . De overeenkomst ( was ) dat ook D66 het volk wilde betrekken bij de politiek en geen regenten politiek zou bedrijven ( voel je de overeenkomsten ) maar gaande weg maakten ze zelf deel uit van de politieke elite en ja het pluche plakt . Over de PVV ja men zegt zeer populistisch ach iedere politieke partij ( of richting ) is voortgekomen uit een frustratie of gebrek aan gehoord voelen . Ook de voorloper Vd PvdA ( sdap of zo iets ) was anti koningshuis en radicaal in de ogen van de toen heersende elite . Ja de pvv is een startende groepering mogelijk zakt het weg het weg ( het boer koekoek effect ) de overeenkomsten met D66 en de PVV lijken er niet qua partij programa maar alle twee zijn ze zowel liberaal en ook socialistisch . Dus de kern :) ja D66 fanaten of Pvv aanhangers denken daar anders over maar het zijn alle twee ( relatief ) nieuwe niet godsdienstige partijen waarvan D66 het nu toch wel ruim het langste mee loopt en zn populistisch karakter is verloren maar geloof mij geen een politieke partij kan zonder populistisch gebral Hoor ze nu alles beloven zelfs ( gouden ) bergen in Groningen de reclame code commissie zou ze op laten op sluiten dat laatste is een grapje . De verschillen tussen D66 en de PVV zijn desalniettemin groot . D66 is voor een centralistisch Europa met een regering en PVV juist niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Kapperkort mooie uiteenzetting, maar ik denk dat PVV en D66 vooral botsen op migrantenbeleid en vrijheid van godsdienst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mr tomaat absoluut . Maar de vraag ging over de overeenkomsten . Wat hebben ze gemeen . En dat is laat godsdienst buiten de wet. Maar hoe je dat interpreteert . Daar hebben ze geen overeenkomst . De verschillen zijn wel duidelijk maar overeenkomsten zijn vaak groter dan men zich realiseert . Het begin van D 66 was vrij opstandig ( zie filmpje van Mierlo in de oprichting's fase ) wij veranderen Nederland de burger moet beslissen Bla bla mooie woorden . Ze hebben jaren lang de politieke vernieuwing gepredikt tot dat ze zelf de politieke elite vormde dat geldt ook Vd PvdA . De vraag ging niet over de verschillen maar over de overeenkomst . Ook al heeft het CDA of denk geen programma overeenkomst met de sgp of ? Toch hebben ze de overeenkomst dat ze vanuit een religie zijn gemotiveerd .
ItisILeClerc
7 jaar geleden
weinig, ze zijn elkaars gezworen tegenstander

Antwoorden (1)

Beide partijen bevinden zich op het politieke spectrum links-rechts aan de rechterkant, al hebben ze beide ook linkse standpunten.

Ze hebben verschillende standpunten met elkaar gemeen. Een aantal ervan:

Op het gebied van de democratie:

D66: D66 is voorstander van het bindend correctief referendum
PVV: Directe democratie: invoeren van het bindend referendum, burgers krijgen macht

Op het gebied van wonen:

D66: Lagere woonlasten
PVV: Huren omlaag

Op het gebied van inkomstenbelasting:

D66: Inkomstenbelasting verlagen
PVV: Lagere inkomstenbelasting