Gaan er meer mensen stemmen bij de Tweede Kamer verkiezingen dan bij andere verkiezingen?

De Tweede Kamer verkiezingen staat weer bijna voor de deur. Ik vroeg me eigenlijk af de Tweede kamer verkiezingen meer mensen naar het stembureau trekt dan bij andere verkiezingen, zoals de eerste kamer, gemeenteraad of bijvoorbeeld een referendum als vorig jaar? En waarom is dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Antoni
7 jaar geleden
De Eerste Kamerleden worden gekozen door de leden van Provinciale Staten. Daarbij is het opkomstpercentage nagenoeg altijd 100%.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik ga altijd stemmen. Maar als ik niet kan dan geef ik mijn moeder een machtiging. Ik heb 1x de gemeenteraad verkiezingen gemist en ik ging dat jasr toch verhuizen. Maar voor de 2e kamer ga ik ALTIJD zelf. Dat is de enige keer in 4 jaar dat ik ook eens iets kan beslissen en dat laat ik niet aan mijn neus voorbij gaan. Ik heb wel het gevoel dat er dit jaar meer mensen gaan stemmen dan de afgelopen 15 jaar.

Het beste antwoord

Ja, voor de Tweede Kamerverkiezingen is het opkomstpercentage zo'n 75 à 80%. Bij gemeenteraadsverkiezingen, bij verkiezingen voor Provinciale Staten, voor het Europees Parlement en bij referenda is het opkomstpercentage veel lager: tussen de 25 en 50%.

Dit wordt veroorzaakt door het feit dat velen denken dat de besluiten van de landelijke overheid het ingrijpendst zijn in hun leven. De Tweede Kamer heeft dus de meeste invloed, denkt men. De Tweede Kamerleden zijn ook veel bekender dan andere volksvertegenwoordigers omdat zij veel meer in de media te zien en te horen zijn. Men kan bij die verkiezingen dus echt een verschil maken. Wat een gemeentelijke overheid doet, dat verschilt nauwelijks per partij, zo denken ook velen.

Het opkomstpercentage bij referenda is afhankelijk van het onderwerp. Er zijn nog te weinig referenda gehouden om daar veel zinnigs over te kunnen zeggen.