Wie telt de stemmen op het stembureau?

Wie doen dat? Hebben zij daarnaast nog ander werk? Lijkt me niet dat dit een fulltime baan is aangezien je een groot gedeelte van het jaar zonder werk zit. Of zijn het soms vrijwilligers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je geeft je vrijwillig op om op een stembureau te zitten. En inderdaad, degenen die daar zitten tellen ook de stemmen.
Je kunt niet uitmaken met wie je daar zit, dan zou het risico van fraude met tellen toenemen. De indeling maakt de gemeente zelf vanuit de opgegeven vrijwilligers.

Elke vrijwilliger krijgt (althans waar ik indertijd vrijwilliger was) een handleiding en wat richtlijnen vanuit de kieswet thuis gestuurd.
1 persoon is de voorzitter op een stembureau, die wordt ook aangewezen door de gemeente. Uiteraard heeft die voorzitter al eens eerder op een stembureau als vrijwilliger gewerkt en kan zo de andere (nieuwe) vrijwilligers uitleggen hoe eea in zijn werk gaat.

Uiteraard moet je daar een dag vrij voor nemen van je normale werk, daarom wordt er wel een vergoeding voor die dag werk gegeven.

Echter, ook een gepensioneerde kan dit werk op een stemnbureau makkelijk doen en die heeft dan een beetje aanvulling op zijn pensioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dezelfde mensen die achter de stemtafel zitten en jouw oproepkaart controleren op de verkiezingsdag.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een stembureau bestaat uit ten minste drie en ten hoogste zeven leden, van wie er één voorzitter is. In aanvulling hierop kunnen plaatsvervangende leden worden benoemd, bijvoorbeeld om te tellen. Hier is geen (maximum) aantal aan verbonden. Bovenstaande is geregeld in de Kieswet art. E 1 en E 3.

Op een stembureau dienen permanent minimaal drie leden aanwezig te zijn. Met het oog op de lange openingstijden is het raadzaam om voldoende plaatsvervangende leden te benoemen, zodat gerouleerd kan worden.

Het college van Burgemeester en Wethouders dient tijdig voor iedere verkiezing de leden van elk stembureau en een voldoende aantal plaatsvervangend leden te benoemen (zie Kieswet, artikel E 4).

De leden van het stembureau worden aangesteld door het college van B&W van de gemeente. De gemeenten instrueren de stembureaus hoe ze hun stemlokaal moeten inrichten.

Leeftijdsgrenzen leden stembureau's
De wet stelt geen leeftijdsgrens voor leden van stembureau's, onder- noch bovengrens. Wel wordt verondersteld dat een lid van een stembureau in staat is om de verantwoordelijkheid te nemen die bij die functie past. Bij die beoordeling kan leeftijd een rol spelen. Het komt daarom zelden of niet voor dat iemand die jonger is dan achttien jaar tot lid wordt benoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikke!

Ik kon me opgeven via school, en krijg er 25 euro voor (van 21:00 tot max. 24:00). Een andere gemeente geeft 35 euro per uur (!), maar die zat al vol ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet perse heel de dag op zo een stembureau te zitten. Je kan je ook opgeven enkel voor het stemmen tellen.
In iedere gemeente kan je je daarvoor opgeven.