Mogen partijen op de verkiezingsdag nog campagne voeren?

Naar mijn weten is het verboden om op de dag van de verkiezingen nog campagne te voeren. Nu zou het ondoenlijk zijn geweest om de posters woensdag al weggehaald te hebben, maar er stonden nog steeds teams bij de uitgangen van mijn station en op televisie bleven de lijsttrekkers ook nog verschijnen, hetzij niet in debat.

Hoe zit dat?

Bedankt! Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Is campagnevoeren op de verkiezingsdag verboden?

Nee, de wet verbiedt alleen campagnevoeren binnen de stembureaus, maar verder bestaan er geen wetten over. Lange tijd was het evenwel een gentlemen's agreement om op verkiezingsdag geen campagne te voeren. Die tijd is voorbij. De meeste partijen lijken het op 12 sept rustig aan te doen, maar er gebeurde van alles. Zo deelde SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij taart uit op het Plein in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor dat mag. Wie zou dat moeten verbieden dan en waarom ? Leve de vrijheid van meningsuiting en zwevende kiezers zijn nog beïnvloedbaar tot de deur van het stemlokaal.