Hoe snel kwamen de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog weer op vakantie in Nederland?

Was in de herfstvakantie samen met heel veel Duitsers op Texel waar de kogelgaten uit WOII nog in de vuurtoren zitten, vroeg het me ineens af...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje pijnlijk onderwerp misschien voor onze beste buren. Maar idd goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn ze ooit weggeweest dan ?
Wel is het mij afgelopen zomer, toen wij met de boot een rondje om Noord-Holland hebben gemaakt duidelijk geworden waarom ze Engeland nooit bereikt hebben.
En ze met weemoed over de rand van "hun" kuil over zee uitkijken.......(ze kunnen niet varen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@poca: lol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit over na gedacht, maar nu je de vraag zo stelt idd wel interessant +!

Het beste antwoord

Mijn tante kwam een jaar na de oorlog in Nederland op vakantie, dus zou ik zeggen na een jaar.
Maar wat hebben die gaten in de vuurtoren daar mee te maken? En wat wordt er bedoeld met het onveilig maken door Duitsers van onze stranden? De nieuwe generatie Duitsers zijn netter, gedisciplineerd, fatsoenlijker, etc. dan de meeste Nederlanders.
Laten we eens naar ons eigen oorlogsverleden kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat de gemiddelde Nederlander in 1950 nog niet echt stond te springen van plezier, toen de Duitse toeristen het Hollandse strand 'onveilig' kwamen maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer gingen de eerste Nederlanders op vakantie naar Indonesië...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Skusme vooral de Rotterdammers niet ( en onze Joodse landgenoten )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over de vakanties in 2010 en vroeg zich af...
Daarna komen er reacties over het onveilig maken van onze stranden. Hoezo onveilig? Wat heeft dat met de vraagstelling te maken?
Sommige NL bezetters zijn nooit meer weggegaan uit Indonesie.
En onze Joodse landgenoten. Laat me niet lachen. De meeste "Joodse landgenoten" zijn door Nederlanders (dus onze landgenoten) verraden. Procentueel een van de hoogste percentages in Europa. Al ik een Jood was zou ik in zo'n land niet willen wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus een verdiende -. Jammer dat je er niet meer mag geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wildelely, ik ben het helemaal met je eens: De Nederlanders zijn door de eeuwen heen als beesten tekeer gegaan in de wereld. Jij noemt het voorbeeld van Indonesie en de Jodenhaat. Wat dacht je van de slavernij? Daarin heb je volkomen gelijk.
Maar hier gaat de vraag niet over.
Je bent gevallen over het woord 'onveilig'.
Ik denk dat in deze vraag het woord 'onveilig' niet bedoeld is in de werkelijke zin van het woord, maar meer zoals je dat wel eens kunt zeggen op een grappige manier(bv: mijn zoon komt de kamer onveilig maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door die kogelgaten te zien in het bijzijn van Duitsers is het idee om deze vraag te stellen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens in Duitsland op vakantie.
Praat eens met Duitse mensen en beweeg je eens in het verkeer.
Dit land is veel socialer dan Nederland!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens jasser duitsers zijn
veel socialer dan ons .
als je daar om de weg vraagt sturen ze je niet de
verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
skusme
* in de context waarin het woord 'onveilig" gebruikt werd is het negatief bedoeld en zo denken veel NL's over Duitsers. Dat vind ik jammer en onnodig 65 jaar na de oorlog. De meeste van die gasten zijn reeds dood!
* dat de vraag daar niet over gaat weet ik. Mijn reactie slaat dan ook op de reactie van GoldEnten, dat moet je toch ook opgemerkt hebben.
Jasser
* ben het helemaal met je eens. Ik heb veel gewerkt in Duistland en sinds ik gepensioneerd ben verzorg ik rondleidingen voor diverse bevolkingsgroepen. Daarbij onderscheiden de Duitse bezoekers zich enorm t.o.v. Nederlandse. Ze zijn geïnteresseerd, hun kinderen gedisciplineerder, ze zijn aardiger en correcter, geven meestal een fooitje aan de gids en applaudisseren na afloop. De NL loopt met zijn handen in zijn zakken weg.
We moeten stoppen met negatieve opmerkingen over onze buren te maken. Daarnaast zijn we ook nog voor een groot deel economisch afhankelijk van ze. Dit alles heeft niets met de vraagstelling te maken, des te meer met enkele reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag absoluut niet om jullie mening over de Duitsers, dus hou het bij de vraag alsjeblieft.
Inderdaad kwam de vraag bij me op toen ik de schade aan de vuurtoren zag. Mijn opa ging bijvoorbeeld al vóór 1950 met een bedrijfsuitje naar Duitsland. Volgens Wildelely kwam zijn tante al na een jaar hier. Was het zien van de schade over en weer blijkbaar niet iets wat bepaalde gevoelens opwekte. Hoorde oorlog in die tijd sowieso meer bij het bestaan dan nu? (voor ons in deze regio van de wereld dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelleke63
Je hebt groot gelijk en ik zal me verder beperken tot de vraag.
Ik denk dat de wederzijdse bezoeken van de mensen die de oorlog meegemaakt hebben wel degelijk gevoelens hebben opgewekt. Dat kan ook haast niet anders. Van NL's veelal haatgevoelens en van Duitsers veelal schaamte. Zo'n belangrijke gebeurtenis wis je niet zo maar uit.

Dat toont ook weer de expositie ‘Hitler en de Duitsers’, die op 15 oktober in Berlijn opende. Deze doet een poging de band tussen de dictator en zijn volk kritisch te bekijken. Volgens de lokale pers is de expositie in die opzet slechts ten dele geslaagd.
Het is de eerste expositie over Hitler en Duitsland, die direct al veel ophef veroorzaakte. Hier worden honderden objecten, foto’s en documenten getoond, waarmee geprobeerd wordt de relatie tussen de Führer en zijn volk te belichten.
Veel tweede generatie Duitsers zullen deze tentoonstelling bezoeken.

Andere antwoorden (2)

Begin jaren '50 v/d vorige eeuw maakten de eerste hier de stranden alweer onveilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin jaren '50 werden de stranden door deze mensen niet onveilig gemaakt, maar brachten deze mensen weer geld naar Nederland. Degenen die de stranden onveilig maakten waren de Nederlandse A-socialen!
Dit is een stukje tekst uit de link hieronder. Het hele
artikel lezen, geeft een nog veel beter beeld, over Duitsers, die al vrij snel na WOII weer op vakantie gingen in Nederland.

"In de eerste helft van de jaren vijftig stijgt het aantal Oosterburen dat een korte vakantie doorbrengt in Nederland snel. Tien jaar na de oorlog beschikken steeds meer Duitsers over geld voor een bezoek aan de bollenvelden en de Noordzee, of voor een dagreisje net over de grens, om goedkope boter en chocolade te kopen.

In 1954 is er met Pasen al topdrukte genoteerd. In het weekeinde van 1 mei, twee weken later, worden mede door de late bloei van de bollen dat jaar alle records gebroken. De Nieuwe Rotterdamse Courant rept over 45.000 Duitsers die alleen al op zondag via Elten naar Nederland waren gereisd. Vóór 12 uur passeerden al 250 autobussen de grensovergang, telde de krant."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel interessant om te lezen, gaat natuurlijk vooral over de Duitse toeristen tijdens de meivakanties, dat lag een stuk langer gevoelig.