Bestaat er wel zoiets als een 'maatschappij' ?

We zijn toch allen unieke individuen?

Oscar Wilde Quote:
“Society exists only as a mental concept; in the real world there are only individuals.”

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooie quote. Ik ben blij dat je je klassiekers kent.

Er bestaat wel iets als een maatschappij. Een maatschappij is een verzameling mensen, bij elkaar wonend volgens een bepaald leef- en wetmodel.

Zelfs individualisten functioneren in een maatschappij. Allemaal uniek zijn is immers ook een eigenschap die je bindt.

+1, en dat niet alleen voor je quote.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De maatschappij bestaat alleen als een geestelijk concept; in de echte wereld zijn er alleen individuen.

Maar, dat is mijn mening....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diep, heel diep. Maar eh... zou je nog even je antwoord af willen maken bij mijn vraag over de sloopregeling? Of wist je het zelf ook niet meer?
AWM
14 jaar geleden
O jee, ik doe aan multi-tasking....
Klopt, Jinx...

Maatschappij bestaat niet... Het is een definitie... Zo bestaat donker, donkerte ook niet, donker is gewoon plaatselijke afwezigheid van licht... Allemaal definitie, maar als je erin gelooft, dan bestaat het... Vraag maar aan kleine kinderen of spoken onder het bed bestaan? Echt wel... Allemaal definitie... En we geloven er allemaal in... Het lijkt wel een geweldige reclame-stunt allemaal... Burn-out is een Nederlandse ziekte, komt nergens anders ter wereld voor en we geloven het allemaal... Allemaal definitie...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ben ik gelijk bekend met de definitie van definitie..
Het is een sociale constructie die bijzonder handig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel. Uiteraard is het 'maar' een definitie

net als een zwerm vogels wel degelijk 'bestaat'
of een kudde paarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar zo dat de mensen zich als individuen gedroegen! Ik zie de Nederlanders als een kudde schapen die met z´n allen naar Idols en Big Brother kijken en die met z´n allen op Geert Wilders stemmen. Als mensen zich meer als individuen gedroegen dan zou Nederland een stuk interessantere maatschappij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof Heinrich Himmler zei ooit: "Ein tote ist schrecklich, ein milion toten ist nur ein statistik." Dat was zijn vergoeilijking voor de moord op miljoenen joden. Ik haal dit aan omdat er paralellen zijn tussen jou quote en de mijne. Namelijk de maatschappij is in algemene zin een perceptie maar tegelijk is het bijvoorbeeld voor de overheid een middel om op basis van becijfering te bepalen hoe ze het beste hun geld kunnen aanwenden om alles in balans te houden. Dus ja, enerzijd is het abstract anderszijds afhankelijk van wie je bent of wat je doet kan het een tastbaar onderwerp zijn.