Wat is het effect op de honger in Afrika, als we in het westen geen eten meer weggooien, ?

Het is vandaag wereldvoedseldag, vandaar mijn vraag.

Of ik mijn halfje bruin nu weggooi of dat ik er een tosti van maak, dit heeft geen effect op het voedsel te kort in Afrika.

Toch worden deze 2 vaak met elkaar in verband gebracht, het is erg als we hier iets weggooien want daar hebben ze honger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan beter minder vlees gaan eten , dat heeft een veel gunstiger gevolg voor de wereld voedsel situatie .

Het beste antwoord

Dat effect zal helaas niet groot zijn.
Het meeste effect zouden we kunnen krijgen als de winkelketens hun waren zouden inkopen bij de kleine boeren. Ook kleine bananen en kromme komkommers dus dat wat afgekeurd wordt puur omdat ze de verkeerde grote of model hebben, zouden eens gewoon in de schappen moeten liggen zodat wij als consumenten ze gewoon kunnen kopen en eten.
Afschaffen van de regeltjes en iets meer willen betalen als consument, dat geeft volgens mij het beste resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk niet dat ze daar minder honger hebben als wij niets meer weggooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niets!

Ook al zouden we twee keer zoveel eten weggooien, dan nog is er overvloed. Het probleem is dat het niet goed verdeeld is.

Pas als alle landen zelf kunnen voorzien in hun voedselvoorziening zal er geen honger meer zijn.

Helaas zal er in Afrika altijd honger bestaan, want klimatologisch is het geen goed continent om voedsel te verbouwen. Op een aantal delen na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat maakt echt helemaal niets uit.
ze zullen niet minder broden gaan maken ofzo.
ik snap echt niet waarom ze dat altijd zeggen.

ik heb vandaag wel iets gehoord over dat grote bedrijven veel weggooien.
bijvoorbeeld als er vis overblijft dat ze dat gewoon weggooien.
dat zouden ze naar arme landen kunnen sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zullen 'ze' wel minder broden gaan maken als wij met zijn allen tosti's en wentelteefjes maakten van oud brood in plaats van het weg te gooien. Kwestie van vraag en aanbod: als ik morgen ontbijt met het halfje brood van gisteren, koop ik geen nieuw halfje brood voor het ontbijt. Doen we dat allemaal, dan zijn dat een paar miljoen halfjes brood die we niet kopen. Broden worden niet gebakken voor de lol, maar voor de winst. Een brood dat wel gebakken wordt maar niet verkocht, zorgt voor verlies. En dat tikt behoorlijk aan als het om miljoenen halfjes per week gaat. Dus bakken 'ze' minder broden om zich aan te passen aan de veranderde vraag. Wat dat voor invloed heeft op de hongerige kindjes in Afrika, dát is wel een legitieme vraag.
Het zit ‘m in het feit dat wij veel meer kopen dan we nodig hebben en dan de restjes met het grootste gemak weggooien. De wereldeconomie is gericht op onze overconsumptie. Het ophouden met overconsumeren is het enige dat jij en ik daaraan kunnen doen. Hard nodig want
“Als de wereldwijde consumptie de komende 40 jaar niet afneemt, zijn in 2050 bijna drie planeten nodig om de wereldbevolking te onderhouden. Dat schrijft het Wereld Natuur Fonds (WNF) in het Living Planet Report dat woensdag gepresenteerd wordt.”
http://www.nu.nl/wetenschap/2355223/overconsumptie-vraagt-extra-planeten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe lullig en koud het ook klinkt,

Het is een kwestie van evenwicht. Als er in en gebied geen voedsel is sterven diersoorten (mens is ook een diersoort) uit. Je kunt ze tijdelijk bijvoeren maar uiteindelijk zullen ze uitsterven.
De enige oplossing die de natuur eigenlijk zelf al regelt mindering van het aantal dieren zodat de overgebleven voldoende eten hebben.
Tegenwoordig worden door rijke en voedselrijke werelddelen de populatie in bijv. in delen van Afrika Kunstmatig hoog gehouden.
Het aanleggen van kunstmatige voedselbronnen is duur onnodig en veel te kwetsbaar.
DE rijke westerse wereld zal er ook achterkomen dat het een keer ophoud en nodig de bevolkingsgroei moeten afremmen.
Dat zal een groot deel van de Nederlandse bevolking tot razernij drijven maar uiteindelijk hebben we geen keus en zal er een 1 op 2 beleid komen (1 kind op 2 ouders)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja om toch beter antwoord op je vraag te geven;
Helemaal niets hoe meer voedsel we daar heen sturen des te meer mensen daar overleven des te meer er uiteindelijk zullen omkomen omdat het niet vol te houden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijvoorbeeld als er minder vlees weggegooid wordt,minder dierenleed,ook minder import van veevoer uit derdewereldlanden,soja etc.hoeven ze daar minder bossen te kappen,en houden ze meer landbouwgrond over voor het verbouwen van hun voedsel
als voedingsmiddelen die minder weggegooid worden is de afvalberg minder groot en worden er minder broeikasgassen aan de natuur afgegeven,beter voor het klimaat,ook kan de veeteelt minder massaal dus biologisch
Je houdt zelf ook meer geld over,als je minder weggooit
Meer geld ook om o a de boeren in arme landen aan goed zaad en goed materiaal en goede voorlichting te helpen, het is een heel verhaal maar ik schrok gisteren toen ik op tv hoorde dat DE HELFT!van ALLE voedsel weggegooid wordt!
13 jaar geleden
De theorie erachter, voor zover ik het tot nu toe heb begrepen, is dat als jij die tosti hebt gemaakt, weggooit en dan in plaats van dat iets anders eet, heb je op verschillende manieren grondstoffen gebruikt:
- de koe is gemolken
- kaas is gemaakt met nog meer grondstoffen dan alleen melk
- het graan is tot meel gemaakt
- van meel met andere grondstoffen tot brood gemaakt
- de kaas en brood zijn verkocht in verpakkingen die ook weer zijn gemaakt van milieubelastende materialen
- bij het maken van de tosti is gebruik gemaakt van stroom
En dat is allemaal voor niets geweest, want je gooit de tosti weg en je pakt iets anders dat ook op een zelfde manier als bij de tosti is gemaakt m.b.v. allerlei milieubelastende materialen en manieren.

Maar, je hebt maar 1 tosti gemaakt, dus heel het bovenstaande proces geldt dan niet in zijn geheel, maar gedeeltelijk, want misschien eet je de andere tien tosti's wel op.

Als echter iedereen elke dag wel zoiets weggooit en je telt alle stroom en grondstoffen bij elkaar op, heb je aardig wat. Het is niet zo dat ons eten door hen (=de mensen die elders in de wereld honger lijden) had moeten worden opgegeten. Wel is het zo dat de wereld en het klimaat uit balans raakt door de overconsumptie vanuit ons deel van de wereld. Natuurrampen in landen waar honger is, schijnen te worden beïnvloed door osn gebruik van stroom en grondstoffen. Hoe dat precies helemaal werkt, weet ik ook niet precies. Ik ben niet een enorme milieuwizzard.

Het idee achter de wereldvoedseldag is dat we bewuster zijn van wat we weggooien, wat we eten en dat er heel veel energie (in de breedste zin van het woord) nodig is om dat te maken. En die energie moet ergens vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een aangeleerd luxe probleem, natuurlijk heeft het geen nut als ik zorg dat ik geen eten meer weg hoef te gooien en vervolgens van de winst die het me opbrengt een grotere auto aanschaf.
Waar het volgens mij op neerkomt is dat we gelukkig moeten zijn met het geen we hebben maar in deze westerse maatschappij willen we alleen maar meer, Stel je toch voor dat de buurman het beter heeft dan mij.
We moeten eens leren stil te staan bij het feit dat wij het als we onszelf vergelijken bij de rest van de wereldbevolking het zo goed hebben, dus doe niet zoveel moeite om het beter te krijgen, geniet van wat je hebt. Dan lost het probleem zich vanzelf wel op.