Ligt de crisis aan het falen van de markt of van de mensen?

Volgens Balkenende ligt het aan de mensen; in mijn oren klinkt dat ongeveer hetzelfde als "Het communisme is goed maar de mensen deugen niet".

Volgens mij staat een systeem in dienst van de mensen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mensen aangepast moeten worden aan het systeem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt me dat het door weeffouten in het systeem, dus de markt, komt.

Dat systeem is WEL weer DOOR MENSEN bedacht en gecontroleerd.

Er zitten dus fouten in het systeem (in deze werd korte termijn denken beloond door hogere winst en dus inkomen, en andersom, lange termijn denken leverde veel minder op voor MENSEN.)
Dat lijkt mij een intrinsieke fout van het systeem dat we bedacht hebben.

Daarnaast is ook de controle en het ingrijpen als het mis gaat niet goed geregeld. Er waren veel eerder al signalen dat er iets fout dreigde te gaan. Als toen adequaat was gereageerd door een controle-instituut (systeemfalen?) of er door mensen aan de bel was getrokken of zij die het wel zagen waren geloofd (menselijk falen?) dan was de schade beperkt gebleven.

Uiteindelijk blijven het altijd mensen. Maar niet individueel, in een collectief. Dat is dus al gauw een systeem weer.

Persoonlijk kun je de graaiers het eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Als ik, gewoon door mijn werk te doen, volgend jaar ineens een bonus van een enorm bedrag kon krijgen, zou ik dan werkelijk zeggen 'nee laat maar'?

Het is dus het collectieve systeem wat door mensen wordt bedacht, gemaakt en uitgevoerd.
Het zal altijd met trial and error moeten, maar nu gingen/gaan we wel erg diep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het systeem, de banken, is de oorzaak.
Wie is er nu gek? Ik koop een huis, maar heb geen geld, zelfs geen inkomen, en toch leent de bank me 2 of 3 ton. Dat gebeurde in de usa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vergelijking met het communisme ontgaat me een beetje. De mensen dienen toch binnen een systeem zuiver en correct te handelen. Dus staan de mensen centraal. excuses moet nog volgen van diverse bankier/zwendelaars/graaiers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De markt ontstaat door het geheel aan handelen van de mensen, dus ik vind de vraag niet helemaal juist. Maar goed, dit gezegd hebbende denk ik dus "de mensen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de bankiers, die graaiden zo veel dat het niet meer ondergronds kon blijven en toen het naar boven kwam, was de diefstal zo groot dat het een wereldimpact had...
Het zijn individuen die dit veroorzaakt hebben en dan moet de massa het weer bij elkaar breien... Zo is het altijd al gegaan en dit is geen uitzondering...
En het gaat door tot het stopt... En dat is nog lang niet het geval, want nu wordt er nog steeds op grote schaal geld verduisterd... Let maar op mijn woorden, ook grote delen staatssteun zal binnenkort zoek zijn geraakt... In Nederland en overal zal ook dat geld gedeeltelijk verdwenen zijn, een soort naverdamping dus...
Alle systemen falen als individuen op persoonlijke schaal de boel saboteren, dat kan terrorisme zijn, maar voor mij zijn die bankiers net dezelfde terroristen als die zichzelf opblazen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die 500 mln aan bonussen hebben voor 50 biljard aan schade veroorzaakt. Haalde we altijd maar zo'n rendement!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg het idee dat jij je spaarvarken met 100 euro kwijtgeraakt bent ofzo?
De kredietcrisis ligt aan het falen van het financiële systeem...

De economische crisis is volstrekt te wijten aan de Nederlandse bevolking. Deze gaat ondanks een stijgende koopkracht miljarden aan extra besteedbaar geld op spaarrekeningen zetten. Hiermee kun je dus niet voorkomen dat de economie krimpt. In het eerste kwartaal 2009 4,5% terwijl de spaarrekeningen met 10 miljard gegroeid zijn...

Natuurlijk had de kredietcrisis een kleine invloed kunnen hebben op de economie. Maar deze was in het ergste geval 1% geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het systeem heeft een andere mensensoort nodig? Dacht ik eigenlijk al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groei van omzet van de supermarkten en woonboulevaren spreekt dit aardig tegen. Er ligt geen verschil tussen 'credit' en 'economische' crisis. Alleen instanties die grote bedragen moeten voor financieren (lenen) vallen tot nu toe om. Banken, Auto industrie en Bouw. = Credit crisis.
Duidelijk mensen die gebruik maken van de kansen die het systeem biedt.
Op 27 april zond Een vandaag een stuk uit over City Boy Geraint Anderson.
De link naar het filmpje staat hieronder in de bron. Naar aanleiding van de uitzending heb ik ook het boek van deze jongen aangeschaft en als je dat allemaal leest...
Kennis is niet belangrijk, belangrijk is of je je onzin goed kunt verkopen. Bonussen zijn belangrijker dan het pensioen van een oud vrouwtje dat haar hele leven hard gewerkt heeft.
Koersen kunnen omhoog en omlaag gepraat worden, net hoe het de handelaars het beste uitkomt.

Ik vond het een geweldig leerzame reportage van Een vandaag en kan het een ieder aanraden hier even tien minuutjes aan te spenderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vond het een leuk filmpje, maar nu ook weer niet zo verassend, veel kon je al weten als je een goede krant kunt lezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar ik is lui... Kijk af en toe liever gewoon bewegende beeldjes dan een krant :)
Ben nu wel bezig in zijn boek... wil ook wel werken in city. Leuk salaris, zelfs exclusief bonus...