Zijn er argumenten waarom men niet zou instemmen met orgaandonatie na overlijden?

Het lijkt me een goede zaak om te tekenen voor orgaandonatie na mijn overlijden. Zijn er echter ook tegenargumenten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, natuurlijk zijn er argumenten. Maar sorry dat ik het zeg, er zijn eigenlijk geen goede argumenten. Stel je nou voor dat je met je hart of nieren een vader of moeder van twee jongen kinderen kan redden. Zou je zo egoïstisch zijn om dat niet te willen doen dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zo dramatisch? Waarom eerst het gezin met jonge kindjes? Altijd zo op het gevoel spelen...
Een opa heeft net zo veel recht op een nieuw onderdeel. Maar ja, dan wordt gezegd dat ie zijn beste tijd heeft gehad. Het leven is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze dramatiek gebruik ik natuurlijk om een punt te maken. Dat zie je wel vaker bij een discussie. En inderdaad heeft een opa net zo veel recht op een nieuw onderdeel. Daardoor wordt het punt wat ik wil maken in principe niet zwakker. Het enige punt dat zwakker wordt is die van jou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik jammer vind, is dat hele stukken goede discussie hieronder nu opeens verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel jij eigenlijk Dannis?
En inderdaad erg jammer dat er veel stukken (in mijn ogen ook) goede discussie zijn verwijderd. Ik begrijp dat dit geen discussie forum is ofzo, maar dit is toch wel erg jammer.
Ik krijg stiekem ook een beetje het idee alsof ik de enige ben hier die voor orgaandonatie is. Er komt maar erg weinig bijval, en dus ook niet van het team van GV. Je vraagt je toch af waarom een site als hyves zo sterk voor orgaandonatie lijkt te zijn nu...

Het beste antwoord

Ik kan er wel een paar bedenken:

- Religieuze redenen
- 'Niet met je onderdelen in de uitverkoop willen gaan'
- De wens om compleet te vergaan als je dood bent
- Angst dat iets van je eigenheid in je organen zit en dus overgaat in een ander
- Je familie niet met de sores van het uitnemen van de organen willen belasten
- Er iets op tegen hebben dat misschien een 'slecht iemand' onderdelen van jou krijgt

Toegevoegd na 5 minuten:
- Wantrouwen tegenover de regelgeving in de toekomst: 'Wie zegt dat, als ik nu toestemming geef, dat over 10 jaar niet betekent dat ze me kunstmatig in leven mogen houden totdat m'n hele lichaam is leeggehaald'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

er zijn zeker tegenargumenten..mensen die vanwege geloofsovertuigingen besluiten geen donor te willen zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die vanuit religieuze overwegingen geen organen willen afstaan.

Daarnaast heb je ook nog mensen die bijgelovig zijn en denken dat ze in het hiernamaals 'heel' moeten zijn.

Er zijn zelfs mensen die zo racistisch zijn dat ze geen organen af willen staan omdat ze niet weten bij wie het terecht komt.

Er zullen nog veel meer redenen zijn waarom mensen geen donor willen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook nog de (irreële) angst dat men al begint met het verwijderen van organen als je nog niet echt dood bent.
bamibal
13 jaar geleden
De reden kan ook heel persoonlijk zijn. Ik heb bv. geen contact met mijn familie, al heel lang niet.
Nu is mijn dochter volwassen, maar toen zij nog minderjarig was, wilde ik perse geen donor zijn.
De reden was dat als ik zou komen te overlijden , nemen ze contact op met je familie.
Als je het open laat kan je familie beslissen, als je ja zegt ook .
Terwijl een nee van jezelf een nee blijft; je familie kan dan niet zeggen; doe toch maar.
Ik vind het belangrijk om dat soort dingen zelf te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid die nodig is hierbij vindt mijn partner erg vervelend. Afscheid nemen wordt op die manier gedwongen versneld. Dat is soms heel moeilijk voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij donatie is er evengoed voldoende tijd om afscheid te nemen, zowel voor, als ook na de donatie.
Als iemand bang is dit niet aan te kunnen is dit zijn goed recht, lever hier ook geen kritiek op, het is alleen jammer dat het vaak onwetendheid is die mensen een bepaalde beslissing laat nemen.
http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=structuur.tonen&pagina=101
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nu je het zegt dat het zo en zo is, heb ik er nog steeds moeite mee om dezelfde redenen... ik denk dat de voorlichting nog beter kan dus! het voelt nog steeds niet ok..... ik laat de beslissing over aan mijn partner. :-))
Ik heb een donorcodicil en heb voor de optie gekozen waarbij mijn partner en kinderen de uiteindelijke beslissing hebben. Ze zouden trots op mijn keuze kunnen zijn en de orgaandonatie juist daarom willen laten plaatsvinden, ze zouden het daarentegen ook te pijnlijk of "eng" kunnen vinden. Omdat ik zielsveel van ze houd én ik ervan uitga dat ik dan morsdood ben en niet geloof in een hiernamaals, mogen zij het allemaal beslissen. Ook of ze me onder de grond stoppen of in de oven schuiven. Ik krijg er toch niets meer van mee.