Door gemeen gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door onbegrip en afgunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door egoïsme en de angst om afgewezen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat ontstaat uit woede naar iemand anders toe.
Het is een soort optelsom; eerste woede en als het erger (of meer) wordt dan slaat het over in haat.
Als een vriend een streek met je uithaalt, ben je boos, maar het blijft nog wel je vriend.
Worden de streken erger, of nemen ze toe, dan slaat woede om in haat. Dan is hij ook je vriend niet meer, maar je vijand. Want in haat zit ook een vijandige houding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak door jaloezie. Denken dat je iets tekort komt wat een ander wel heeft, en misschien wel met succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat haat het vaakste het gevolg is van een diep gevoel van machteloosheid, dat iemand anders jou bewust geeft.
Als iemand je kleineert, of dingen over je vertelt waar je je niet tegen kunt verweren, of op de één of andere manier macht over je heeft en die macht misbruikt door jou dingen te laten doen of juist niet doen, die je eigenlijk absoluut niet wilt, met andere woorden : je volledig in de tang heeft, dan voel je je behalve machteloos en gefrustreerd, ook vol met haat tegen diegene.

Dat kan dus in intermenselijke relaties voorkomen, maar ook hele volksstammen tegenover elkaar.

Zeker als er dan ook nog angst bij komt jegens degene die alle touwtjes in handen heeft, groeit de haat, totdat het je zo wild-woest van woede maakt, dat je tot hele rare dingen in staat kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat ontstaat, net als alle negatieve gevoelens, uit angst.
Angst om niet te krijgen wat je (denkt dat je) wil. Angst om als minder gezien te worden. Angst voor de gevolgen als je niet tekeer gaat tegen dat wat je haat opwekt.
Als je doorhebt dat die haat niet zozeer is wat de ander doet maar dat het iets is waar je tegen vecht zul je zien dat het vanzelf verdwijnt.
Helaas zijn de meeste mensen hiertoe niet bereid omdat ze liever een ander de schuld geven. Dat is (denken ze) veel gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette PLUS! Wil nog even toevoegen: angst om te verliezen (bv relatie/baan).
Dat iemand in jouw omgeving het veel beter gaat dan jezelf .
In het begin is het jaloezie en dat kan snel omslaan in haat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat ontstaat als iemand hetzelfde wil als jij, maar jij vindt dat hij daar geen recht op heeft omdat hij niet hetzelfde is als jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat IS haat. ken wel t gevoel van woede, onmacht, verdriet. Je kan tegen iemand zeggen"ik haat je"maar t begrip haat zou ik persoonlijk niet kunnen omschrijven want ken mezelf ook heel goed verplaatsen in iemand zn gedrag en ga dan weer relativeren . Vaak ebt t hele heftige gevoel na verloop van tijd ook weer weg ( kan soms wel jaren duren) Eigelijk dus een hele goeie vraag, maar denk dat t antwoord voor iedereen anders ligt.Ken ook weer te maken hebben met opvoeding, cultuur, begrippen als empathie en ook karaktertrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frustratie, je zin niet krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door veroorzaakt onrecht,van wat voor aard dan ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is de reactie op ongepast gedrag of ongepaste situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat wordt gevoed vanuit emoties, emoties worden gevoed vanuit ervaringen.
Wanneer je een vervelende ervaring hebt opgedaan moet je daar iets mee. Zeker wanneer die ervaring is opgedaan door toedoen van een persoon. Door die ervaring worden je hersenen gevuld met een waarschuwing die ervoor zorgt dat je zo'n ervaring sneller herkent. Ga je weer richting zo'n ervaring dan zullen emoties je gaan waarschuwen. Echter wanneer je na die eerste ervaring praat met degene die veroorzaker was van die ervaring en jullie kunnen het uitpraten dan zullen je hersenen een verminderde alertheid krijgen voor dit soort ervaringen en zal je emoties minder worden bij deze persoon. Lukt het niet om het uit te praten dan zullen je emoties bij contact bij deze persoon zich weer laten voelen. In het begin is zo'n emotie nog redelijk alhoewel dit uiteraard afhangt van de ernst van die vervelende ervaring. Bij het contact bij die persoon zullen zich negatieve emoties aandienen. Dit kan zijn boosheid, angst misschien zelfs ook wel verdriet. Daardoor kan je die persoon niet helemaal vertrouwen. Verandert en niets tussen jou en die persoon dan kunnen emoties sluiten of juist in hevigheid toenemen.
Wanneer je door diezelfde persoon weer in een vervelende situatie komt verhevigen emoties zich. dus weer die boosheid, angst en mogelijk verdriet maar dan heviger. Je begrijpt dat dit geen prettige emoties zijn en je wilt het liefste die emoties niet voelen. Maar wanneer die vervelende ervaringen door blijven gaan zullen die emoties steeds in hevigheid toenemen. Op een gegeven moment voert je emotie boosheid zo ver dat je die persoon die je dit iedere keer flikt niet meer tegen wilt komen. Wanneer je die persoon tegen komt spelen je emoties direct in alle hevigheid op. Het kan zelfs zo ver komen dat wanneer je alleen de naam van die persoon hoort de emotie boosheid zich weer aandiend. Op een bepaald moment is je behoefte om die persoon uit je leven te bannen zo sterk dat je alles wilt doen om associaties met deze persoon te stoppen. Op dat moment spreken van haat.