Wie betaalt de begravenis als er te weinig geld is?

Mijn buurman is onvoldoende verzekerd voor een fatsoenlijke begravenis. hij wil niet meer premie gaan betalen. Heeft geen ouders meer en ook geen broers of zussen. Is ook nog alleenstaand. Hij zegt nu, als ik dood ben, dan zoeken ze het maar uit wie het gaat betalen.
Maar wie betaalt dan eigenlijk?

Toevoeging: in hoever kunnen ze neven, nichten, achter neven e.d. nog voor de kosten laten opdraaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Iedere Gemeente heeft een bepaald budget voor onvoorziene uitgaven. Vaak bevat deze pot enkele miljoenen euro's en ze zullen zich niet echt druk maken om een spaanplaat kist die een verbrandingsoven in gaat bij een crematorium. Tenzij ze kunnen achterhalen dat er sprake moet zijn van een begrafenis. Dit kunnen ze achterhalen via een testament dat iemand ooit heeft laten opmaken...

Een basis begrafenis kost +/- 3500 euro en die betalen de belastingbetalers voor zover de Gemeente hiervoor opdraaid. En het verhalen van deze kosten geld alleen voor kinderen en zij die in het testament genoemd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De gemeente volgens mij. Reken niet op een gouden kist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval zal het erop neerkomen dat de gemeente (Sociale Dienst) de uitvaart regelt, maar dat deze de kosten zal proberen te verhalen op echtgeno(o)t(e) en/of kinderen indien aanwezig/vindbaar.
14 jaar geleden
Dat doet de gemeente... Die hebben de plicht om iemand te begraven, als niemand dat kan, maar dan proberen ze wel eerst alles uit om het toch betaald te krijgen... Als iemand erfgenaam is dan zal die de kosten moeten betalen... Met het accepteren van de erfenis, accepteer je ook de eventuele schulden... Dus een erfenis is niet altijd dat je geld krijgt, kan ook zijn dat het je (veel) geld kost...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig kan je een negative erfenis weigeren, kon vroeger niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je hoort dat ie negatief is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX heeft gelijk, maar niet helemaal. Je kunt een erfenis accepteren onder voorbehoud. Dit geeft je tijd om na te gaan of het gaat om een positief of negatief vermogen. Daarna kun je hem altijd nog afwijzen.
Als de gemeente de uitvaart regelt en betaalt, mag de gemeente de kosten verhalen op de nalatenschap en anders op de erfgenamen, dus ook op neven, nichten e.d.
De erfgenamen kunnen altijd de erfenis weigeren (Tenzij het gaat om een uitvaart die door de gemeente geregeld en voorgeschoten is).

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste zal de erfgename opdraaien.
Deze zal dus moeten opletten of de erfenis wel de moeite waard is. Want een erfenis kan dus ook negatief uitvallen.
Als deze dus te laag is kan je de erfenis weigeren.
Als je weigert ben je niets meer verplicht.

Als er geen familie is zal men het uit de verkoop van zijn erfenis halen. (Uietraard achetraf) Als dan er geen geld genoeg is zal dit uit de algemene middelen worden gedaan.
Dat zal dus een heel sobere gelegenheid worden. Er is dan wel altijd iemand van de gemeente aanwezig bij de plechtigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de gemeente.
En dat zijn wij dus
Maar het word wel een simpele begravenis