Bekakt staat volgens mij in onze samenleving voor gedrag dat zich kenmerkt door :
- Het tonen van en trots zijn op bezittingen;
- neerzien op ' gewone ' mensen ( wat hier in feite betekent mensen zonder (zichtbare) bezittingen, mensen die ' gewoon' praten, met andere gewone mensen omgaan) hetgeen zich uit in minachtende opmerkingen of simpelweg negeren;
- dragen van kleding die er zo duur mogelijk uitziet;
- deelname aan activiteiten die doorgaan voor chic ( hockey, golf, tennis, paardensport enzovoort. Je zult bv niet gauw een kakker treffen in een dartcafe of in de kantine van een voetbalvereniging..) ;
- waarde hechten aan bepaalde vormen van etiquette, zoals bv staande recepties , social talk zonder wezenlijke inhoud, de 3 ' in de lucht' kusjes bij begroetingen, geen koffie met gebak , maar een aperatiefje met een amuse.. geen cadeaus bij bruiloften e.d. doch het verzoek geld over te maken aan een (populair..) goed doel, enzovoort;
- rijden van show-auto's (cabrio's) of werkelijk peperdure bolides (zelfs als de koelkast op Aldi-margarine en melk na, leeg is;
Nooit met een volgepakte auto op vakantie gaan;
- Speciaal taalgebruik :
( denk aan de leden van de keuninklije familie en hun vrinden.. Neelie Kroes, veel VVD-ers (Jozias v Aartzen, Arend Jan Boekesteyn, Hans Wiegel ..)
- Interesse tonend of veinzend voor klassieke of jazzmuziek. Pop, rock of Nederlandstalig ' is' voor het gepeupel.
- Interesse tonend /veinzend voor theater / toneel en moderne kunst. Opgepoft gepraat over (meestal voor de hand liggende) kunstenaars en kunstwerken.
Dat was een greep.
Niet zo moeilijk, want ik had/heb het twijfelachtig genoegen om levenslang aan bekakte figuren vast te zitten. Met sommigen kan ik het uitstekend vinden, vooral degenen die in staat zijn hun maskerade los te laten.
De anderen zijn zo bang iets van hun imago te verliezen, dat ze pas gezellig en ' mens' worden als ze flink aan de whisky of wodka hebben gezeten.
Bekakt gedrag is i.h.a. meer gericht op uiterlijkheden en bezittingen. Mensen die echt iets te bieden hebben op het gebied van kennis of kunst, zie je vrijwel nooit pochen op lucht of materie.
Hier heb ik het niet over iemand die toevallig goed is in een of ander circuskunstje.
Nee de mensen die in gedrevenheid hun kunst, kennis/wetenschap aanwenden om de samenleving iets te bieden. Zij hebben geen ' kaklucht' nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Moeilijk te zeggen, vroeger vielen daar vooral de mensen onder die "deftig"taalgebruik hadden. Waaronder men verstond: overdreven articuleren, en overdreven woordkeus.
Zulke mensen zullen er nog wel rondlopen, maar of men die nu nog bekakt noemt, of dat ze een andere betiteling hebben gekregen, geen idee
13 jaar geleden
bekakt =
kakkineus, snobistisch, geaffecteerd, verwaand.

oftewel:
) Aanstellerig 2) Arrogant 3) Bescheten
4) Bescheten maar wel netjes
5) Dikdoenerig 6) Geaffecteerd 7) Hooghartig.

Het zijn dus vaak mensen die zich beter voelen dan een ander en dat ook vooral duidelijk willen laten merken in kleding, uitingen, en manier van praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn figuren die denken dat ze meer zijn dan een ander, praten met een hete aardappel in hun mond en arrogant gedrag vertonen enz. maar het zijn vaak van die kangoeroe figuren ,, hoog springen en een lege buidel ,, hoop dat je er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekakt
1) Aanstellerig 2) Arrogant 3) Bescheten 4) Bescheten maar wel netjes 5) Dikdoenerig 6) Geaffecteerd 7) Hooghartig 8) Kakkineus 9) Verwaand '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees jij de al gegeven antwoorden niet voordat je zelf antwoordt? Hetzelfde antwoord was al gegeven door Momopoyolo. Irritant.
In veel gevallen te herkennen aan hun naamkaartje waar dan op staat "... manager".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rollende RRRRRR...
en qua uitstraling meestal bors vooruit en lipjes getuit.
ze denken meestal alles beter te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze praten geaffecteerd, kijken neer op iedereen die geen hogere status heeft dan zijzelf, eten de soep van zich af, drinken hun thee met hun pink in de lucht, gaan verhuizen als een ondergeschikte in dezelfde straat komt wonen als zij, en laten hun vrienden vallen als ze met een maatschappelijk hoger geplaatste bevriend raken. Dit is maar een greep uit de aanstellerij van bekakte mensen. Kortom: het zijn grote aanstellers en je moet ervoor zorgen dat je niet ondergesneeuwd raakt door zulke lui. Laat je vooral niet intimideren door die (kale) kakkers.
13 jaar geleden
vaak zijn deze mensen gierig.Iemand uit een volksbuurt deelt eerder met je of staat voor je klaar.Daarentegen bekakte mensen kijken op de gewone mensen neer en voelen zich te goed voor veel dingen.Het zijn vaak ook nog eens de mensen die met hun dikke auto naar de aldi gaan.Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en bedenken zich 10 keer of ze geld uitgeven.
Ze leven ook nog eens spaarzaam.Meestal geen dik belegde boterham of een volle pan met vlees en ieder 2 stukken nee een klein stukje vlees en lekker dun beleg op het brood.

En ze praten met de RRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net gekleed (uitsluitend merkkleding)

een bekakte ewwrrr

Beoefenen vaak sporten als: Golf, Hockey, Paardrijden

Rijden in auto's als: Saab, Audi, Landrover

Wonen over het algemeen niet in een rijtjeshuis of appartementje.

En ondanks dat de meeste kenmerken die hier gegeven worden (arrogant, uit de hoogte, voelt zich verheven boven "normale" mensen) zijn er ook genoeg kakkers die niet arrogant doen. Maar uiteraard heb je er ook de nodige patsers tussen zitten.

Ik meen me te herinneren in een Quest gelezen te hebben dat "nieuwe rijken" graag pronken met kledingstukken en accesoires met grote logo's (dat patsen dus). "Oude rijken" hebben ook meer centen te besteden, maar hoeven dat niet zo nodig te showen. (Zie Quest Lifestyle oktober 2010, blz 12)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sjaaltje om de nek a la stewardess(no offence) jumper om de schouders, te veel parfum, instappers, zeggen geen goedemorgen terug zijn lid van de golfclub
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt over kakkers gedacht dat we gierig zijn, maar juist vinden we het leuk om andere te verwennen en te helpen. Het zit in het gedrag. Kakkers zijn meestal niet zo jaloers want ze hebben geen reden om “mindere mensen” hun aandacht te bieden, aangezien ze alles al hebben. Gewoon netjes gedragen, en zeker geen andere mensen belachelijk maken dat is heel laag. Voor de rest polo’s dragen dure merken bijv Ralph lauren, vaak skiën, piano spelen, met ‘de’ R praten en golfen tennissen of hockeyen.