Had ik mijn gasten gisterenavond minder wijn moeten inschenken? Zie uitleg.

Gisterenavond hebben wij voor 6 personen gekookt. 1 koppel zou in principe opgehaald worden door hun dochter, dit ging niet door. Bij het andere koppel zou de vrouw terugrijden. Wij zelf zijn het 3e koppel. Koppel 1 en 2 gingen dus samen naar huis in 1 auto. Alle vier hebben ze overvloedig veel gedronken, waaronder de bobbin die 2 flessen wijn heeft genuttigd. Ze zijn allemaal goed thuisgekomen, maar toch knaagt het aan me omdat ik vind dat ik zelf mss had moeten aangeven "jij krijgt geen wijn meer want je moet rijden".

Toegevoegd na 5 dagen:
Gezien de reacties hier nog een uitbreiding; we zijn om 19h begonnen met een limoncello, om 20h werd de 1e gang geserveerd met wijn, de wijn werd steeds bijgeschonken, rond 21.30h serveerden wij de 2e gang (weer wijn) en rond 23.00h de 3e gang (weer wijn). De avond duurde tot 5h. Het was een lange zit. In oktober zijn we weer bij elkaar maar eten we bij koppel 1. Ik ben de bobbette. Ik zal aan het begin van de avond 1 of 2 glaasjes drinken en daarbij houdt het voor mij op. Maar zo steek ik in elkaar. Ik ben wel van plan om het "bobprobleem" op die avond aan te kaarten. Lijkt mij een goed moment. Ik wil er dan ook op aandringen dat de bob ook echt zijn verantwoording draagt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (20)

het zou hier ook knagen. 2 flessen wijn voor de bob ... die laat ik niet gaan! Ik zou hen niet verbieden te drinken ...

Ik zou gewoon voorgesteld hebben een taxi te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het bij je knaagt. Maar het is een volwassen vrouw die zelf haar verantwoording heeft te nemen. Als zij al wist dat ze de BOB zou zijn dan had ze zelf zo slim moeten zijn om niet te drinken

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik denk dat de rest van de mensen zelf verantwoordelijk zijn als ze toch bij haar in de auto stappen.

Je kan wel een waarschuwing geven maar de beslissing ligt bij hun zelf
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Waarschuw bij glas 3 dat dit teveel KAN zijn...'vergeet niet dat je nog moet rijden he'.

Dan heb jij je werk gedaan, immers is het hun eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat de bobbin er zelf verantwoordelijk voor is dat ze niet teveel alcohol nuttigt. Je had er zeker een opmerking over kunnen maken, maar of ze dat had aangenomen betwijfel ik. Als ik degene zou zijn geweest van het andere koppel had ik voorgeslagen om samen een taxi te nemen.

Gelukkig is iedereen goed thuis gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bob 2 flessen wijn opheeft,en nog gewoon kan rijden dan doet ze dat wel vaker lijkt me.
En er zijn ook nog andere mensen bij in gestapt,en die hebben kenbaar ook niks gezegd.
Wees blij dat er niks gebeurt is,want dat had je jezelf nooit vergeven.
En aan de andere kant ben je nog strafbaar ook.
Je had de bob moeten verbieden om te gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat het knaagt, maar het koppel had er toch ook zelf aan kunnen denken?
Zij wilden immers nog een glas wijn, en nog een...
Dan vind ik dat ze het zelf moeten weten.

Maargoed, het is allemaal goed afgelopen. Maak je niet meer té druk erover zou ik zeggen :)
Een leer voor een andere keer misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthoud: Mensen hebben zelf hun eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben zelf een keuze gemaakt.

Wel is er inderdaad een gedeelde verantwoordelijkheid met de "gastheer/vrouw"

Gedane zaken nemen geen keer maar logisch dat het nog knaagt. Bespreek met de gasten dat het u niet lekker zit zoals het nu is gegaan. LEg uit dat u zich gedeeltelijk verantwoordelijk voelt en niet wilt dat er de volgende keer iets verkeerd gaat.
Maak een plan van aanpak met uw vrienden voor de volgende keer, misschien willen ze hier bij meedenken.
Maak bijvoorbeeld de afspraak dat de bob echt niet meer krijgt dan de toegestane hoeveelheid.
Mocht dit geen optie zijn bespreek dan de overige mogelijkheden!

Zorg bijvoorbeeld dat er extra slaapmogelijkheid is zoals luchtbedden of banken, zodat de koppels eventueel kunnen logeren.
Anders kan er bijvoorbeeld ook een nummer van een taxi klaar gelegd worden.

Misschien zijn er nog meer ideeen die passend zijn.

Belangrijk is het met uw vrienden te bespreken zodat hun ook weten dat ze u in een vervelend parket gebracht hebben.
(nu ging het goed maar wat als...)

Hopelijk heeft u hier wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was dus zeker geen BOB. Ze reed wel naar huis maar niet zoals de benaming BOB bedoelt is.
Mensen hebben uiteraard zelf verantwoordelijkheid. 2 flessen wijn is alleen heel erg veel om te rijden en kan je dus je rijbewijs kosten als je gepakt wordt (in het beste geval). Je kunt serieuze ongelukken maken waarbij zowel inzittenden als andere weggebruikers in gevaar worden gebracht.
Zeer onverantwoordelijk gedrag waarbij ik als gastvrouw mijn vrienden op hun onverantwoorde gedrag had gewezen en had aangeraden om een taxi te nemen of op een andere wijze naar huis te gaan.
Niet meer schenken is wel erg betuttelend maar ik zou ze eerst zeker op hun verantwoordelijkheden wijzen.
IK vind dat je daar als vriendin toe verplicht bent. Voor mezelf dus he. Dat bepaal jij natuurlijk zelf waar jij jouw grenzen stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het knaagt aan jou, dus je vindt van jezelf dat je het anders had moeten doen. Dus de vraag of je het zo goed gedaan hebt beantwoord je zelf eigenlijk al. Hoe dat te doen voor volgende keer, kun je misschien uit de antwoorden halen op deze vragen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van voor of tegen, vind ik dit eigenlijk een heel zinnig antwoord. De vraag stellen is hem beantwoorden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ha, dat Maedjeoetseijn;

Ik snap je zorg en je gaat natuurlijk ook niet helemaal vrijuit. Het gaat immers niet om een enkel glaasje teveel en jij was de gastvrouw. Toch ligt de grootste verantwoordelijkheid bij de BOB(ette) en de mensen die bij haar zijn ingestapt. Maar als de Bobette al twee volle flessen hebt is het ten minste een gezellig avondje geweest en dat is ook wat waard. Laat het een les zijn dat het niet altijd zo goed kan blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het sowieso al vreemd dat iemand twee flessen wijn drinkt, dan ben je al aardig de weg kwijt. Als je dan ook nog gaat rijden dan vraag ik me af of je mentaal wel helemaal goed in elkaar steekt. Het lijkt me evident dat je danwel je gast na twee/drie wijntjes verder liet gaan op water danwel dat ze de nacht ter plaatse hadden doorgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap best dat het bij je knaagt, het had heel anders af kunnen lopen. Stommer vind ik het dat NIEMAND in het gezelschap de verantwoordelijkheid heeft genomen om er iets van te zeggen.
Slappe hap hoor!!

Wat mag jij blij zijn dat er niets is gebeurd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals het een goede gastvrouw/heer betaamt draagt u er zorg voor om uw gasten weer veilig thuis te krijgen, indien er geen goede afspraken zijn gemaakt, of men zich daaraan niet heeft kunnen houden.

Ik acht u zelfs verantwoordelijk mochten daar verkeersgevaarlijke situatie,s uit hebben voortgevloeid, al of niet met dodelijke afloop.

Men kan het thuis heel gezellig maken met de genodigden,
maar door zoveel alcoholhoudende drank te serveren,
moet u toch in uw achterhoofd denken dat uw gasten niet meer aan het verkeer mochten deelnemen als bestuurder.

In een goed gesprek kunt u het er nog eens met hun over hebben, dat u behoorlijk in de penarie zat met de situatie en het voortaan beslist anders moet.

Anders neemt u zich gewoon voor om geen alcohol te nuttigen tijdens een avondje en zelf de BOB te zijn.
(u heeft ze toch uitgenodigd?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou zelf een antwoord schrijven, maar hier heb ik niks aan toe te voegen + Je bent als gastheer/vrouw inderdaad mede verantwoordelijk voor het welzijn van je gasten. Je kunt wel zeggen, maar iedereen is voor zichzelf verantwoordelijk, maar je had ook zelf kunnen zeggen dat ze geen wijn meer kreeg. Met 2 flessen wijn achter je kiezen ben je absoluut niet helder meer en kan er van alles gebeuren.
Ja, ik vind zeker dat jij zelf ook een verantwoordelijkheid hebt in dit verhaal, je had de BOB nooit twee flessen wijn moeten schenken. Net als een barman in de kroeg moet ook jij zorgen dat je gasten weer veilig thuis komen.
Dit alles los van het feit natuurlijk dat deze gasten ook zeker hun eigen verantwoordelijkheid hadden moeten nemen. BOB staat nog altijd voor BEWUST ONBESCHONKEN BESTUURDER en twee flessen wijn past echt niet in dat plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gastvrouw/heer hoef je jezelf niets te verwijten!

De verantwoording ligt bij de bestuurder(ster)!

Mensen die bewust bij een beschonken bestuurder(ster) instappen, spelen met hun leven!

We weten allemaal wat de consequenties kunnen zijn en gaat het dan wel mis dan wordt je vanzelf geconfronteerd met het feit dat je de gezondheid of het leven van 1 of meerdere mensen hebt verwoest!

Die 2 flessen wijn, had ook 2 flessen cola kunnen zijn!
Maar de keus is bewust gemaakt door de persoon in questie!

Ik kan behoorlijk wat hebben voordat ik ga lallen, maar na 2 flessen wijn begint het shantykoor bij mij al te soundchecken! domme actie van de bestuurder/ster en medepassagiers!

Jij kan hier weinig aan doen, behalve aangeven dat je het niet gepast vind om alcohol en verkeer te combineren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu achterafgepraat. Had je zelf ook 2 flessen op? Want het oordelingsvermogen van jou zou dan ook behoorlijk gezakt zijn, net als van de Bob. Ik vind toch, dat degene die zich heb laten uitroepen tot Bob zoveel wijsheid moet hebben niet overvloeding te gaan drinken. Dat is niet aan de gastvrouw om de vinger te heffen. Mag aannemen dat de Bob boven de 18 is. Dus eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk en jij bent verantwoordelijk voor haar.

Als zij iemand had doodgereden, bijvoorbeeld een kind en haar ouders die net onderweg naar het ziekenhuis waren die nacht. Wat dan?

Justitie zou jou dan zeker niet buiten spel laten hoor.
Maar wat dacht je van je geweten, die gaat gewoon de rest van je leven door,...

Jij bent erg moedig om dit aan te kaarten! heel veel mensen zitten hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat justitie de gastvrouw erbij zou betrekken. Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat dat wel gebeurde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk gebeurt dat niet. Dan kan justitie net zo goed de supermarkt die de twee dozen wijn heeft verkocht aanklagen omdat de cassière niet heeft gevraagd voor hoeveel mensen het was, in hoeveel uur te consumeren en of er nog mensen zouden moeten rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt het natuurlijk niet.
Wanneer de nabestaanden de gastvrouw verantwoordelijk stellen, dan wordt het een heel ander verhaal. Maar de vraag is alleen. Hoe komen ze erachter dat de gastvrouw haar verantwoordelijkheid niet heeft genomen? Dat is gewoon heel moeilijk, maar niet onmogelijk. Enne de supermarkt aanklagen,...tja dat kan natuurlijk niet. Dat is ook appels met peren vergelijken.
Als je nou de vergelijking had genomen van een barman die haar klant laveloos de zaak uit laat gaan en die maakt dan een ongeluk,....DAN had je dezelfde vergelijking gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een barman is het weer niet zijn taak om te controleren of elke groep mensen een Bob heeft. De barman weet meestal ook niet hoe je gekomen bent. Ook appelen met peren eigenlijk.
De verantwoordelijke voor achter het stuur kruipen met teveel alcohol op is en blijft altijd de bestuurder zélf.

Ik kan me goed voorstellen dat je hiermee zit. Ik heb zelf ook wel eens veel alcohol gedeeld met iemand van wie ik niet wist dat hij met de auto was gekomen, en dáár zat ik al mee.

Je kunt wel wat doen, maar je mogelijkheden zijn beperkt. Ik heb voor de bewuste persoon aangeboden om een taxi te bellen, of te blijven slapen op de bank zodat hij 's ochtends nuchter zou kunnen rijden. Op beide zei hij nee. Dus heb ik hem, met een vervelend gevoel in mijn maag, laten gaan.

Hij was de bestuurder, hij is verantwoordelijk voor het feit dat hij achter het stuur kruipt. Het is niet alsof ik hem de alcohol met een trechter had gedwangvoederd om hem vervolgens in een rijdende auto achter het stuur te duwen en er zelf uit te springen.

En ik neem aan dat jij dat ook niet hebt gedaan met de zogenaamde 'bob' in jouw gezelschap. Ze heeft de wijn helemaal zelf in haar keelgat gegoten en is helemaal zelf naar haar auto gewaggeld om helemaal zelf te gaan rijden.

Wat betreft de rest van het gezelschap: die zijn nogal dom geweest om bij de 'bob' in de auto te stappen, maar ook dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Het was geen kinderfeestje, je hebt ze geen kaart gestuurd waarop stond dat ze om tien uur zouden worden thuisgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

De gastheer of de gastvrouw moet in elk geval zorgen dat hij/zij zelf nuchter genoeg blijft om nog een redelijk beoordelingsniveau te hebben.

Ik denk dat ik in jouw geval inderdaad de bobbin er na 2 wijntjes vriendelijk aan herinnerd had dat ze nog moest rijden, en bij toch doordrinken aan 't eind van de avond joviaal een taxi voor het hele stel gebeld zou hebben.

Bespreek in elk geval met je vrienden dat dit de volgende keer zo niet meer gaat gebeuren, omdat je er een rotgevoel van gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is toch de verantwoording van iemand zelf
als je weet dat je moet rijden moet je binnen de perken blijven al staat er nog zoveel drank en rumbonbons
het is net als met intiem zijn
de een is vrijgevig de ander moet weten dat het absoluut veilig moet
je zal de ander maar schuld geven.