Is er nog plaats voor nomaden in deze westerse wereld. En is er nog begrip voor deze levenswijze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben zij wel begrip voor mijn en dijn? En voor onze levenswijze en regelgeving? Telkens als er invallen in die kampen worden gehouden, worden er wapens, gestolen spullen en wietkwekerijen gevonden.

Het beste antwoord

Jawel, er zijn veel moderne nomaden.

Wat te denken van al die gepensioneerden die met een luxe camper de wereld over trekken?
Huis verkocht, postadres bij de kinderen en ...reizen maar.

Ik denk dat jouw vraag doelt op de nomaden die zich niet aanpassen aan onze huidige westerse samenleving.
Vanavond bij Pauw en Witteman:
kinderen die niet naar school gaan etc.

Een beetje "aanrommelen", naar onze normen dan,
tja daar is steeds minder plaats voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Naar mate de tolerantie afneemt, zullen ook bepaalde levenswijzen afnemen. Begrip ontstaat pas als je de feiten kent en helaas kennen veel mensen niet de feiten en oordelen uit emotie, wat ook weer begrijpelijk is in crisistijden. Men is immers altijd op zoek naar een zondebok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nomaden zijn er nog steeds in Europa. Daaronder horen ook de Roma. Zij reizen net als Sinti en woonwagenbewoners tussen de verblijfplaatsen van hun klanten.
In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de VS trekken de Irish Gypsies of Irish Travellers die shelta spreken. In Schotland heten Scottish Travellers ook wel ceardannan (Schots Gaelic voor de ambachtslieden) of 'Black Tinkers'). De Jenische worden wel witte zigeuners genoemd. Door Spanje reizen de mercheros die quinqui spreken.

Tegenwoordig zijn er ook veel moderne nomaden die niet tot een groep behoren. Mensen die zich het gelukkigst voelen als ze op reis zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht u van gewone zeelieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je doelt op de Nomaden, die nu bijv Frankrijk uit worden gebonjourd.

Ik heb weinig begrip voor deze mensen. Trekken rond, bezetten vervolgens ineens een braakliggend terrein, betalen hier geen huur voor en zijn verbolgen als ze gevraagd wordt, om weer te vertrekken.

Bovendien blijkt vaak, dat veel van deze mensen hun inkomen niet op de legale manier vergaren. Mag natuurlijk niet hardop gezegd worden, want dan ben je weer aan het discrimineren.

Mensen, die geen positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, moeten er niet raar van opkijken, dat deze maatschappij weinig begrip voor ze heeft.