Zolang er mensen leven zullen er zondebokken zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
René Girard is mij bekend maar zegt niks over de standtijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De kern van het zondebokmechanisme is echter dat, zelfs indien deze zwakkere uiteindelijk uit de groep zou worden gestoten, het groepsmechanisme vervolgens een nieuwe zondebok zal 'aanwijzen' en wel omdat het groepsmechanisme dit feitelijk vraagt/nodig heeft om de in het systeem aanwezige spanning af te voeren"
"Volgens Girard betaalt de zondebok de prijs van de wraakzucht der mensheid. Het is een oplossing die de samenleving structureert" Kortom; zolang de mensheid bestaat, bestaat het fenomeen zondebok. Als fenomeen is het dus onsterfelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag begon als grap, maar gaat nog onvermoede vergezichten bieden; ik hou 'm nog maar even open.

Andere antwoorden (5)

Heel kort. Als ze 'm gevonden hebben, is ie niet meer nodig.
14 jaar geleden
Een zondebok heeft een gemiddelde levensduur van een half jaar. Het voortraject is via Adam verlopen en na de zondeval val is de bok de gebeten hond en is de vogel gevlogen. Kortom de uitkomst is 6 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonde van de bok.
1 minuut 17 seconden, gemiddeld dan he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kandidaat die ik het beste vind vallen onder de zondebok is de myotonische geit. Deze geiten worden gefokt met een genetische afwijking. Als ze schrikken verlammen hun spieren voor ongeveer 10 seconden. Het gevolg als je een kudde geiten hebt en er komt een wolf of iets dergelijks aan kunnen ze niet bewegen en eet de geit hen dus op. Dit is dus letterlijk een "sacrificial goat" de levensverwachting van dit dier is 12 - 15 jaar.

Toegevoegd op 25-05-2009 23:12:51
ik bedoel natuurlijk eet de wolf hen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die geiten worden geen zonden aangewreven en vallen dus buiten het kader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik stond gisteravond wat kort voor de kar; neem je antwoord opnieuw in ogenschouw.
10 minuten

drink ik een zondebokbier in 10 minuten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat worden er best veel op een avond, we hebben het hier wel over een gemiddelde hè.