Daar valt geen eenduidige uitspraak over te doen. Sommige zullen terug gaan, sommige niet. Dat is precies hetzelfde als met de gastarbeiders van vroeger. Er zijn er terug gegaan en sommige zijn blijven plakken.
Het enige verschil is dat Polen EU burgers zijn, dus even makkelijk hun familie hierheen mogen halen als zelf terug gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je ziet het nu veel gebeuren, er is weinig werk en ze vertrekken allemaal.

Conclusie: Als er geen werk is gaan ze vanzelf weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als ze het hier goed hebben, een vaste baan hebben e.d. zullen ze niet gauw terug gaan. Als hun situatie echter het tegenovergestelde is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, je ziet wat er met de vorige groep is gebeurd ;-)...ze zijn er nog steeds....en planten zich voort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Subtiele reaguurder hiero...
Tuurlijk wel want in tegenstelling tot de generatie van gastarbeiders zijn zij over het algemeen eigen ondernemers en als hun markt is opgedroogd zijn ze weg.

Gastarbeiders hadden een contract in Nederland lopen en waren goedkope werknemers. Toch een beetje anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af of dat ze vertrekken t.z.t. Maar ik denk dat een groot percentage hier zal blijven...

Ergens is het ook van de gekke. Als je ziet dat er duizenden Polen, Bulgaren etc. hier naartoe komen om te werken. En dat terwijl er tot niet zo heel lang terug meer vacatures dan werklozen waren. Nu begrijp ik best dat niet iedereen die werkloos is direct allerlei slecht betaalde baantjes doet. Maar als ik dan hoor van iemand die net 18 is geen baan aan wilt nemen in Het Designer Outlet Centre in Roermond, omdat ze dan maar 7,50 netto per uur als start salaris gaan verdienen. Dan vraag ik me inderdaad af waar de Nederlandse bevolking mee bezig is...

Net zoals het gros van de gastarbeiders niet is teruggegaan zullen het gros van de Polen ook niet terug gaan is mijn verwachting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is te hopen van niet ik heb poolse collega s en die doen hier het werk wat nederlanders niet willen doen
zolang ze goed betaald worden blijven ze zeker hier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er een hoop die ieder weekend teruggaan. Ik ken er ook die met een NLer getrouwd zijn en dus zullen blijven. Weer anderen hebben hier een huisje en familie en zullen dus ook blijven. Het zal ze vast net vergaan als de Spanjaarden en Italianen van 50-60 jaar terug (net voor de Marokkanen en Turken hierheen kwamen)... die zijn helemaal geintegreerd, en alleen hun achternaam herinnerd nog aan hun oorsprong.