Hoe leg je in 1 zin :''ironie'' uit?

ik kan wel voorbeelden noemen:
kaal zijn en bij een kapper werken
de loterij winnen en de volgende dag dood gaan
etc...etc..
maar hoe leg je het begrip ironie uit in 1 zin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel rappig dat ik zeg :''in 1 zin'' en dat dan toch mensen met een heel verhaal komen...

Het beste antwoord

Ik vind deze wel aardig uit de film Con Air:

Define irony - a bunch of idiots dancing on a plane to a song made famous by a band killed in a plane crash.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het uiten van gedachten, meningen, het doen van mededelingen en dergelijke op zo'n manier dat duidelijk is dat het niet serieus moet worden genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Not really
Baldrick, have you no idea what irony is?
"Yeah! It’s like goldy and bronzy, only it’s made of iron."

Ironie is bedekte, milde spot waarbij men meestal het tegenovergestelde zegt van wat men bedoelt.

Toegevoegd op 17-05-2009 01:42:56
Overigens zijn jouw voorbeelden naar mijn mening geen ironie. Volgens Alanis Morissette wel, maar ook die had het naar mijn mening mis en somt ze geen ironie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zijn mijn voorbeelden geen ironie? verklaar je nader..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaar me nader? Volgens mij heb ik toch al genoeg informatie gegeven om dat zelf te kunnen beredeneren? Hoe valt volgens jou "kaal zijn en bij een kapper werken" onder de definitie van "bedekte, milde spot waarbij men meestal het tegenovergestelde zegt van wat men bedoelt"? Hetzelfde voor "a no smoking sign on your cigarette break" etc...
Antoni
14 jaar geleden
Oeroeboeroe, eerst was ik het met jou eens, maar als je de uitgebreide verklaring van het woord "Ironie" op http://nl.wikipedia.org/wiki/Ironie zou gebruiken als uitgangspunt, dan heeft naatje ook gelijk. Daar staat namelijk dat een scherp contrast ook ironie kan zijn: "Het scherpe contrast, voorbeelden hiervan zijn:
Een dokter die succesvol kanker geneest, maar zelf sterft aan diezelfde kanker.
Uitvinders die sterven door hun eigen uitvindingen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, jullie zullen deels wel gelijk hebben, bedankt voor de link. Maar daarentegen vind ik wel dat er onder ironie op wikipedia ontzettend veel uitingsvormen staan, waaronder zowel de overdrijving als de understatement. Ik weet niet of ik het met dat alles eens ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oeroeboeroe: volgens mij snap je de defintie van ironie niet..poehhh..gelukkig heb ik deze vraag gesteld ;-)
De ultieme ironie van het leven is, dat niemand het overleeft.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel wijzer wordt ik van je antwoord?
AWM
14 jaar geleden
Heel weinig. Maar daar gaan we verandering in brengen als ik je vertel dat 'ik word' zonder 't' geschreven wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nooit te lang dood om nog iets te leren, daarom stel ik het alsmaar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind hem wel goed
Life of Brian. De profeet Brian probeert zijn volgelingen uit te leggen dat ze hem niet moeten volgen. Hij legt uit: we are all individuals. Zie YouTube fragment bij 1.45 ev.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet me ook terugdenken aan: "Monty Python and the Holy Grail"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat was een mooi fragment. Een menigte die in koor roept 'yes, we are all individuals'. En dan 1 mannetje dat z'n vinger opsteekt en zegt: 'I'm not'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt geniale film toch.
Geveinsde onwetendheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ironie: pijnlijke humor die niet kwetsend beldoeld is.
sarcasme: pijnlijke humor dat juist wél kwetsed bedoeld is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Grappig, je doet precies het omgekeerde van http://www.goeievraag.nl/vraag/vond-overgang-plaats.8500
Smeuïg bespottelijke werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in één zin: de uitleg en voorbeelden staan hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ironie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele vormen van ironie en vele contexten waarin het begrip een rol speelt. Een situatie kan ironisch zijn (zoals die kapper). Een uitspraak kan ironisch zijn (iets anders bedoelen te zeggen dan je daadwerkelijk zegt, en daarbij laten blijken dat je het juist niet meent "Goh wat is het toch een PRACHTIGE zondag met al die regen") Verder kan ook een levenshouding ironisch zijn. Je neemt dan de zaken niet zo serieus en ziet overal de relativiteit van in. De wereld staat dan ahw tussen "aanhalingstekens".

In Europa is in de filosofie het begrip ironie ingeburgerd geraakt vanaf pakweg 200 jaar geleden. Er wordt een kritische houding ten aanzien van 'waarheid' en 'werkelijkheid' mee aangeduid. Hierop is veel kritiek geleverd in vorm van: de ironie is onbevredigend omdat het geen authentieke overtuigingen toelaat, omdat je nooit echt kritiek kunt leveren op ironie, omdat je nooit eens zegt wat je meent. De ironicus laat zich nooit in de kaart kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wrang gevolg van een gerelateerde oorzaak.